Hej,

Går det att hitta en elpatron till en Euronom V16EP elpanna (från 1979).
Den är på 5.25 kW men det kniviga är väl att hitta en med rätt gänga på tanken.

Vet ni om det finns någon som saluför gamla delar? Jag sökte på reservdelar till återvinningssystem ett blev förvånad över att det finns så många prylar på hyllan så här 40år senare.

Var ska jag vända mig?

Tacksam för hjälp.

Fredrik
 
Troligtvis är det en normal 2 tum gänga på patronen, standardgrejer, foto hela pannan så det syns vilken du har
 
Som sagt, vad är det för gänga?
2" är vanligast, finns patroner i alla längder, effekter och utförande, brukar inte bli såvärst dyra heller. 1½" är lite ovanligare, lite dyrare och mindre att välja på. Sen finns det lite udda, tillverkarspecifika fattningar och då brukar det vara original som gäller.
 
Tackar.

Det ser onekligen ut som 2". Pannan har tre steg på 5.25kW styck men tredje steget har jag aldrig använt. Det är det enda som verkar vara helt.
Jordfelsbrytaren löste ut i förrgår natt och det verkar vara steg 2 som gett upp. Försumbar resistans mellan elementen och skyddsjord. Steg 1 är förmodligen också påväg för där är det betydligt högre resistans. Steg 3 har oändlig.

Hur är det med längden på patronen? Hur ska jag tänka där? Vill ju inte stänga av, tömma och upptäcka att jag köpt fel.
Kan jag anta att hela tankens bredd finns tillgängligt på insidan?

Styrningen är från -79. Funkar fortfarande och är väl relativt robust men finns det moderna grejor att byta med? Kan ju bygga ihop nån låda själv med DIN men jag tänkte något färdigt.

Tack för hjälpen.

/Fredrik
 
  • Öppet elskåp med flera ledningar, kontakter och värmeelement nära isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser något annat med, microläckor på alla patroner ( kalkutfällning ) inte bra, sen det med att JFB löser är rätt, då gör den sitt jobb, normalt när en patron spricker. Att byta är inte svårt, tappa ur och ta loss en patron för att få lika, det är sommar nu och bada går att göra ute eller någon annanstans. Kolla in Backers patroner dom är stora på sånt, det med styrning är inget att bråka med så länge det fungerar, det sitter säker någon kontaktor som kan ha brända kontakter
 
Undrade just vad det där runt gängorna var för något. Mikroläckor säger du. Något jag bör göra eller kommer nya patroner täta?
Jovisst är det sommar. Men det ska ju vara öppet också. Kanske kan man beställa några olika längder på öppet köp och skicka tillbaka?

/Fredrik
 
När du tar bort dom gamla så rengör du med stålborste runt bara, dom nya kan ha en O-ring som tätning, men rekommendationen är lin och pasta, då blir det tätt. Det med längden, mät hur djup pannan är, det är bara ett stort hål i den och inget finns i botten mer än patronerna
 
Jag har bytt på något liknande och det var inte 2”.
Men försök uppskatta, 2” är runt 60 mm, 1 1/2 ” är runt 48 mm

Protte
 
Kom på att det kan vara lite knivigt att få loss patronerna i den lådan med en rörtång, kan sitta rätt bra , det finns en speciell hylsnyckel för att lossa och dra med, kanske du kan låna en av en röris om du har tur.
 
Mäter till 57mm så planen är att åka och köpa en 57mm hylsa och sen ta i lite ingen risk att jag bryter sönder nått väl?
 

Bästa svaret

Svar nej inget går sönder, det som kan vara bra är att dra den lite fram och tillbaka så det rensar lite i gängorna, brukar gå lättare då
 
J jonaserik skrev:
Ser något annat med, microläckor på alla patroner ( kalkutfällning ) inte bra, sen det med att JFB löser är rätt, då gör den sitt jobb, normalt när en patron spricker. Att byta är inte svårt, tappa ur och ta loss en patron för att få lika, det är sommar nu och bada går att göra ute eller någon annanstans. Kolla in Backers patroner dom är stora på sånt, det med styrning är inget att bråka med så länge det fungerar, det sitter säker någon kontaktor som kan ha brända kontakter
Får intrycket att Backers inte handlar så mycket med privatpersoner. Vem säljer via nätbutik?
 
Det här med koppar eller rostfri patron. Vad vill jag ha och varför?
 
F Fredrik Jönsson skrev:
Det här med koppar eller rostfri patron
Spelar inte så stor roll, det är/ska vara syrefritt vatten i värmesystemet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.