Vad gör man med alla EUR-pallar som man pröjsat dyra pengar för?

Finns det någon central där man kan "panta" pallarna eller hur funkar det?

Ryktesvägen har jag hör att man behöver en faktura som bevisar att jag äger pallarna, det må så vara, men VEM tar emot pallarna?
Tomten översvämmas ju av pallar.


 
Har du öppen spis/kammin kan jag nämna att de brinner ganska bra. Annars närmar sig påsken och det finns inget som är trevligare för barnen än en riktig brasa.
Skämt åsido, jag tror nog du kan kontakta närmaste speditionsfirma för mer information. För några år sedan sålde jag pallar till en sådan. 40:- / st fick jag då.
 
Att elda upp dem känns som dålig pris/prestanda. Har ju pyntat en hundring per pall - Statoils vedsäckar lär ju vara bättre ekonomi. :D

För övrigt rev vi skorstenen så någon öppen spis har vi inte - fast det kommer säker en modulvariant senare - men vi har gott om spillvirke ändå förutom pallarna...
 
Pallar brukar vara stöldbegärliga, kommer ej exakt ihåg vad de är värda, men vet att de brukar stjälas och säljas av sådana som behöver pengar till annat än mat... ;)
 
Pallarna är nog impregnerade med en massa skit, jag rekommenderar er inte att elda upp dom
 
FredrikB skrev:
Pallarna är nog impregnerade med en massa skit, jag rekommenderar er inte att elda upp dom
Det tvivlar jag på, ni som anser er ha råd kan säkert elda med rent (miljö)samvete ;D
 
Närmaste byggvaruhus tar nog emot dem...
 
Haagbard skrev:
Det tvivlar jag på, ni som anser er ha råd kan säkert elda med rent (miljö)samvete  ;D

Tänkte främst på dem som såg en mysig stund intill öppna spisen framför sig.

Elda utomhus men mitt råd är att hålla sig från röken  ::)
 
Du kan kontakta olika grossister eller speditionsfirmor. DHL, Schenker etc. I dag är EUR ingen bristvara direkt och priset har sjunkit rejält. Företag brukar bokföra till ca 60 kr/st. Det är dock nu mycket vanligt med importerade kopior från östländer. Får du 50 kr/st kan du vara glad. Alla pallar ingår i ett returbytessystem med pallsaldon och nu produceras även EUR i plast som är vanligt inom livsmedelsindustrin. Pallarna bör ställas på hög på en plats där en lastbil lätt kan ombordlasta dem. Alla leverantörer som skickar dig varor med pallar tar i sitt pris betalt för pallen då de räknar kallt med att de blir av med dem och ingen retur. Annars får de tillgodoräknat sitt saldo vid avlastning/registrering med sk pallregnr. Lycka till - i värsta fall elda - de brinner som faan!
 
Du kan ju alltid prova att lägga in en anons på blocket där du säljer dom billigt eller skänker bort dom. Det brukar alltid finnas folk som är intresserad av lastpallar så det borde inte vara några problem att bli av med dem.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.