Jag vet att frågan har ställts förut men jag får det ändock inte att stämma med mitt system.

Jag har i källaren två stycken ”fördelningspunkter” enligt bild. Hälften av rören är märkta retur. Båda tillsammans bildar alltså 6 slingor uppåt och 4 slingor nedåt. De 6 slingorna uppåt förser 15 radiatorer och de 4 nedåt 11 radiatorer. På varje slinga sitter det sedan 3-4 radiatorer. Om vatten inte cirkulerar från det första elementet i slingan blir resten kalla. När vi flyttade in så var ett element bortkopplat vilket resulterar i att hela slingan var kall.

Fråga 1. Vad för typ av radiatorsystem har jag?

Systemet hade troligtvis fungerat utmärkt om ingen fått idén att byta ut en radiator här och där. Jag kan exempelvis konstatera att om en mer modern radiator sitter först på slingan så ”konsumerar” den för mycket av varmvattnet. Vilket får mig att tror att de använt fel typ av radiatorkoppel. Om man drar ner termostaten på det nya elementet så kan man åstadkomma en temporär temperatur höjning på resten av radiatorerna i slingan men efter en stund sluter ju termostaten eftersom den tycker att det är för varmt i rummet och då blir övriga radiatorer helt kalla i andra då ofta kalla rum. Hur jag än gör så blir det problem.

Fråga 2. Vilken typ av radiatorkoppel ska egentligen användas?

När vi köpte huset för 2017 var en radiator bortkopplad. Jag anlitade en VVS firma som anslöt radiatorn utan koppel utan endast med kopparrör rakt in uppe i radiatorn via termostaten och ut ur elementet i nederkant. Även här får jag stora problem eftersom den nya radiatorn är supereffektivt och konsumerar allt varmvatten ifall jag har termostaten på Max och skruvar jag ned den blir det inget flöde över till de andra.

Fråga 3. Har VVS firman kopplat in felaktigt / är det värt att klaga?
 
  • Fördelningsrör för uppvärmningssystem med etiketterade returrör och olika kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ettrörsystem. Du ska ha ettrörskoppel.

Vissa koppel går att ställa om mellan ettrör & tvårör.

Jag tror det är för sent att reklamera jobbet som utfördes 2017, det är 3-4 år sedan, men visst det går alltid att ringa å prata med VVS-firman å höra.


Edit: Du har inte 6+4 slingor utan det är 3+2 slingor.
 
O
O Ovation skrev:
Du behöver ha utrustning för 1-rörssystem om röret rfån retur första radiator går till tilopp för radiator 2.
Men du behöver och så balansera in flödena i varje radiator så den stryps för den effekt den skall leverera..
Har ni levt med det sedan 2017 och det först nu är ett problem så blir det nog svårt att påvisa att någon gjort fel.
 
O
Och en bild på din utrustning som du tror är fel skulle vara bra.
 
S Sydwesten skrev:
Jag vet att frågan har ställts förut men jag får det ändock inte att stämma med mitt system.

Om vatten inte cirkulerar från det första elementet i slingan blir resten kalla. När vi flyttade in så var ett element bortkopplat vilket resulterar i att hela slingan var kall.
Du verkar ha ett gammalt 1-rörssystem utan strypning i elementen. Det är därför det funkar i de gamla elementen som är av samma sort. Det verkar sitta 2-3 element per slinga. OM du ska komma bort från att hela slingan bryts när ett element är av måste du sätta dit nya koppel för att få det fungera.
 
O Ovation skrev:
Och en bild på din utrustning som du tror är fel skulle vara bra.
 
  • Termostatventil på en radiator monterad över ett kaklat golv med dekorativa mönster, intill en svart kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det tre rör ur golvet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Edit: Du har inte 6+4 slingor utan det är 3+2 slingor.
OK, jag har alltså dubbla ”fördelningspunkter” enligt bild men det blir alltså ändock bara 3+2 slingor?
 
T Tompafix skrev:
Är det tre rör ur golvet?
Nej två, dålig bild här kommer bättre.
 
  • Rörgenomföring med två kopparledningar och isolering genom kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt denna.
 
  • Radiator med anslutande rör och ventiler mot svart kakel och dekorativt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sydwesten skrev:
OK, jag har alltså dubbla ”fördelningspunkter” enligt bild men det blir alltså ändock bara 3+2 slingor?
Ena horisontella röret är tillopp å den andra retur.

Om vi tar bägge rören till vänster som går uppåt: Från nedre vågräta röret går ett rör rakt genom det övre vågräta röret utan att mediena i rören blandas med varandra. Vänstra röret går till radiatorerna och kommer tillbaka via andra röret från vänster in i det övre röret.

Den typen av fördelarkoppel bygger mindre på tjockleken än andra fördelarkoppel, nackdelen är att om det börjar läcka så måste hela bytas.
 
  • Gilla
Sydwesten
  • Laddar…
O
Den kopplingen är tvårörs. Om du stänger detta element blir då alla andra element längre bort kalla?
Då behöver du 1rörsgrejer.
Blir det andra elementen varma när du stänger så har du individuellt kopplade raddisar, och då är det ett balansproblem. Om du tar lös termostaten så kan du vrida på en injustering och strypa flödet till den radiatorn.
Har du samma termostater på resten så är det lite meckande men du kommer få till det om du ger det lite tid och energi.
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Det är detta koppel (eller liknande för MMA) som du ska ha till aktuella radiatorn,
[länk]
Fråga 1. Vad för typ av radiatorsystem har jag?

Systemet hade troligtvis fungerat utmärkt om ingen fått idén att byta ut en radiator här och där. Jag kan exempelvis konstatera att om en mer modern radiator sitter först på slingan så ”konsumerar” den för mycket av varmvattnet. Vilket får mig att tror att de använt fel typ av radiatorkoppel. Om man drar ner termostaten på det nya elementet så kan man åstadkomma en temporär temperatur höjning på resten av radiatorerna i slingan men efter en stund sluter ju termostaten eftersom den tycker att det är för varmt i rummet och då blir övriga radiatorer helt kalla i andra då ofta kalla rum. Hur jag än gör så blir det problem.

Detta tyder på att det ej är ett rör runt hela slingan. När den stängs så hade resten blivit kallt om det var 1-rör felkopplat
 
O Ovation skrev:
Fråga 1. Vad för typ av radiatorsystem har jag?

Systemet hade troligtvis fungerat utmärkt om ingen fått idén att byta ut en radiator här och där. Jag kan exempelvis konstatera att om en mer modern radiator sitter först på slingan så ”konsumerar” den för mycket av varmvattnet. Vilket får mig att tror att de använt fel typ av radiatorkoppel. Om man drar ner termostaten på det nya elementet så kan man åstadkomma en temporär temperatur höjning på resten av radiatorerna i slingan men efter en stund sluter ju termostaten eftersom den tycker att det är för varmt i rummet och då blir övriga radiatorer helt kalla i andra då ofta kalla rum. Hur jag än gör så blir det problem.

Detta tyder på att det ej är ett rör runt hela slingan. När den stängs så hade resten blivit kallt om det var 1-rör felkopplat
Det är precis det som sker, om jag drar ner termostaten till noll så blir alla element på dem slingan kalla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.