Vi ska till och byta köket och har då bestämt oss för att ha häll och inbyggnadsugn istället. Det stora problemet är att hällen kräver 2 x 16 A vilket redan finns för att den gamla spiden använde 3 x 16 A. Men ugnen (dubbelugn) har en inkopplingseffekt på 5100 W på 1 fas vilket borde bli ungefär 22.5 A. Jag vill använda den kvarvarande säkringen på 16A även till ugnen men min fråga är jag behöver förmodligen dra en ny kabel alternativt dra en extra kabel från en av de tre faserna för att kunn använda mig av en 20A alternativt 25 A säkring. Kan tänka mig att en 20A trög säkring borde palla trycket men behövs ju ändå grövre kablar för 20 A än för 16 A.

Men kan man använda ett periplexuttag och använda 1 fas som 20 A och 2 faser som 16A om uttaget är godkänt för 20 A?

Kommer självklart kontakta en elektriker som får göra jobbet är bara nyfiken.
 
Jag hade testat och byta ut den till 16A trög först.
 
Elektrikern kommer dela upp din bef. spismatning med två faser till häll och den tredje till inbyggnadsugnen, 16 A. Det är så man brukar göra vid en rust. Såvida din inbyggnadsugn inte är någon extravagant specialugn så kommer det funka.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Elektrikern kommer dela upp din bef. spismatning med två faser till häll och den tredje till inbyggnadsugnen, 16 A. Det är så man brukar göra vid en rust. Såvida din inbyggnadsugn inte är någon extravagant specialugn så kommer det funka.

//Patrik
Det är bara det att jag antar att om man startar båda ugnarna kommer ju båda dessa dra maximal effekt. 5100W hur länge pallar en 16A trög säkring då? kan tänka mig det tar runt 10-15 min att värma upp ugnarna till rätt temperatur.
 
Hmm, det är en extravagant speciallugn...
Det var en tråd uppe här för några dagar sen med en liknande ugn. Den kunde kopplas tvåfas. Din är förmodligen likadan och då krävs det en ny matning.

Och sedan, har dessa extravaganta specialugnar blivit populära nu eller?? Visste inte ens att det fanns såna stora inbyggnadsugnar. Om man gör ett kök nu så kanske man ska bli tvungen att fråga om de ska köra med en "vanlig" eller "special" ugn? Kabeldragningen blir ju annorlunda.

Men har jag förstått rätt, det är två ugnar i en på denna? Varför?

//Patrik
 
Suck.. En enfasugn på 5100W borde ju fan vara förbjudet! Nog illa med vanliga ugnar!

Nä visst vore det bättre om alla ugnar och spisar var fördelade på 3fas.
 
Tror jag vet vilken ugn du pratar om. Det kommer att bli en ganska stor operation då elektrikern måste koppla om endel i din elcentral, så att du inte skjuter någon huvudsäkring i framtiden.
 
Patrik_Hed skrev:
Hmm, det är en extravagant speciallugn...
Det var en tråd uppe här för några dagar sen med en liknande ugn. Den kunde kopplas tvåfas. Din är förmodligen likadan och då krävs det en ny matning.

Och sedan, har dessa extravaganta specialugnar blivit populära nu eller?? Visste inte ens att det fanns såna stora inbyggnadsugnar. Om man gör ett kök nu så kanske man ska bli tvungen att fråga om de ska köra med en "vanlig" eller "special" ugn? Kabeldragningen blir ju annorlunda.

Men har jag förstått rätt, det är två ugnar i en på denna? Varför?

//Patrik
Det är 2 st ugnar japp. En liten och en normalstor, 37 respektive 55 liter. Anledningen till att vi vill ha detta är att vi har dubbelugn just nu i köket i vår gamla spis och det är helt förträffligt exempelvis tillreda nötkött i den lilla ugnen och någon form av potatis i den andra. Det är helt enkelt bekvämlighetsskäl men vi kanske borde tänka om.
 
Med varsin stickpropp eller?
 
Bo.Siltberg skrev:
Med varsin stickpropp eller?
Nej. det är det som är grejen, båda ugnarna sitter ihop som en med en stickpropp, endast hällen har 2 st
 
Gobitenq skrev:
Nej. det är det som är grejen, båda ugnarna sitter ihop som en med en stickpropp, endast hällen har 2 st
Eh, har hällen två stickproppar? :O

Tvåfas är nog lösningen.

//Patrik
 
Nu blev det rörigt. Kan du posta ett foto på inkopplingsanvisningen till ugnen.
Sitter det verkligen en stickpropp monterad på anslutningskabeln till ugnen? Det måste i så fall vara en sån här:
2404164p.jpg
 
Bo.Siltberg skrev:
Nu blev det rörigt. Kan du posta ett foto på inkopplingsanvisningen till ugnen.
Sitter det verkligen en stickpropp monterad på anslutningskabeln till ugnen? Det måste i så fall vara en sån här:
[bild]

Sorry jag som missförstod. Det finns ingen stickpropp utan det är en fast installation. Både på häll och ugn. Har inte beställt varken ugn eller häll ännu jag har bara varit i kontakt med ikeas kundtjänst och kollat upp antal faser för ugnen och det är tydligen 1-fas. Ugnen heter Framtid DOV8/2.
 
Köp en annan ugn...
Men jag tror Ikea har fel när dom säger 1 fas för ugnen....
 
Bo.Siltberg skrev:
Köp en annan ugn...
Men jag tror Ikea har fel när dom säger 1 fas för ugnen....
Jag instämmer, även om det faktiskt skulle vara bara enfas så är ju även det en anledning att välja en annan ugn.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.