För några veckor sedan skulle vi i famlijen mysa lite på vår gräsmatta, tänk det var en dag utan regn denna sommar som vi faktiskt kunde ligga där i solen. Men efter en liten stund så kom det regndroppar på oss, vi tittar upp och det var inte ett moln på hela himlen. Då såg vi att det kom från fårt plommonträd som var precis fullt av bladlöss och det där som vi trodde var regn kom från lössen (vad det nu kan vara för otäckt som kommer från dem).

Så jag börjar söka runt för att ta reda på hur man lättast få bort dom. Tipsen var otaliga men jag fastnade för gammal hederlig grönsåpa utan några tillsattser. Men då tänkte jag hur får jag upp grönsåpan till toppen av trädet, detta är ett stort, högt och yvigt träd?

En sådan där pumpspruta funkar inte, jag kommer inte upp tillräckligt högt och det är ju i princip omöjligt att att fåt detta på alla blad så att lössen verkligen dör ut.

Så jag gick in i garaget och började fundera och då precis framför mina ögon står en sådan där tom dunk med Mossa-GTI som man kopplar till vattenslangen. Jag tar denna dunk och rengör den noga, häller i grönsåpan, kopplar på slangen och sprutar. Det blev en bra ducsh för så väl träd som för mig och jag kom åt hela trädet, vartenda löv och det tog mig tio minuter sedan var det klart.

Dagen efter när jag kollar var det kanske hälften av lössen kvar och efter ytterligare två behandlingar finns det idag inga löss kvar överhuvudtaget och plommonnen växer sig stora och fina.

Ja detta kan kanske vara ett litet tips som kanske kan hjälpa någon där ute i vårt fina land med dessa otäcka löss!
 
Du kör ren såpa i dunken alltså? Ska nog testa tror jag.
 
Hej!
Japp det är ren grönsåpa i dunken. Jag struntade i att tillsätta t-sprit och andra kemikalier.
 
Hade du gett mig din adress så hade jag kunnat tipsa våra nyckelpigor som vi har överskott på iår. :)
 
Ha ha ja det hade nog kunnat fungera själv har jag inte hittat en enda nyckelpiga där hemma. Men för att de skulle ha kunnat äta alla dessa bladlöss så hade jag fått starta en nyckelpige odling. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.