Jag bor i en tvåa på Östermalm på bottenvåningen över gården. Jag önskar bygga ett rum under vardagsrummet med en spiraltrappa ner. Vad krävs för att jag ska kunna göra det? Är det rimligt?

Enligt arkitekten så är det svårt att göra någonting åt de bärande väggarna i huset då huset är från 1917 tillskillnad från de hus som byggs med fem gånger hållfastheten. Däremot kan man bygga sig nedåt. Hur gör man då med väggarna? Går de ända ner till berggrunden? Eller måste man förstärka upp dem i rummet under? Finns det något sätt att veta om det går några rör längre ner? Kan man i såna fall få tillstånd att flytta/förlänga dem så de inte går i vägen?

Betongklacken som är ritad diagonalt över vardagsrummet är borttagen och hela vardagsrummet har samma golvnivå. Under golvet hittade vi bara grus. Drömmen vore att gräva sig ner 2.5 meter och ha en egen matsal. för att bygga upp golvet som det nuvarande vardagsrummet står på så skulle jag vilja ha ett glasgolv som är försett med balkar omkring sig.

Det vore toppen om detta kunde gå på något sätt. Kosta vad det kosta vill :)
 
  • Planlösning lägenhet.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att du tänker annorlunda! Jag håller just på att avsluta ett "halvgalet" projekt där jag byggt till suterrängplanet på min villa, inåt i berget. Så jag känner igen mig i dina tankar - "är det överhuvudtaget möjligt".

Såsom jag ser det är den stora frågan vad det finns under ditt vardagsrum. Är din golvnivå där det lägsta utrymmet i fastigheten, eller finns det någon angränsande källare/teknikutrymme/kulvert etc som kan ge någon indikation på vad som finns under? I annat fall tror jag inte det finns något annat sätt att ta reda på det än att börja gräva. Väggar från tidigt 1900-tal står ofta direkt på berget. Och om du når berget är det sedan "bara" att spränga sig nedåt. Inte så svårt/dyrt som man kan tro, skicka PM för tips om duktiga sprängare. Beroende på husets läge kan du behöva tänka igenom dränering av det nya nedre planet.
 
Dina största problem kommer inte vara byggtekniska, de kommer vara att få tillstånd från din brf för dig plan. Du vill göra påtagliga ingrepp i fastighetens grundkonstruktion. Om du skall gräva ut många kubik massor kommer du att störa dina grannar under lång tid. Sedan finns något som kallas likabehandlingsprincipen som innebär att alla boende i en brf måste behandlas lika så om du får göra detta måste andra i föreningen också få det. Då finns risk att det inte blir något kvar för huset att stå på. Och även om din brf är med på det måste du även få bygglov för förändringen. Tveksamt om staden är med på att flytta ledningar och kulvertar och om dem är det kommer det bli dyrt.
 
Jag kan inte se någon anledning till att bostadsrättsföreningen skulle säga nej egentligen. Det måste ju finnas någon verklig anledning. Annars så kan jag ju rösta nej till allt de vill få igenom bara för att jag "tycker så".

Det har pågått genomgående renoveringar på olika våningar i huset. Det gör det hela tiden. Vindsvåningen höll de på med i ett halvår. Där tog de bort alla väggar, badrum - allting. Jag har fått göra en genomgående renovering med bilmaskin i c:a en månad i min lägenhet. Den enda som skulle störas av detta är grannen ovanför egentligen. Han sitter med i styrelsen. Vi kan ju göra det på sommaren under en månad då de är borta. Bildningsarbetet lär väl inte ta mer än en vecka för att komma ner till jorden. Sen är det väl bara en grävskopa som behövs och den låter väl mycket mindre än en bilmaskin?

Det är 35 kubikmeter jord som behöver tas bort vilket ger c:a 30 big bags, inte särskilt mycket om de så väl kommer och hämtar dem titt som tätt så märker de knappt det på gatan. Sen så borde det ligga i föreningens intresse att verka för medlemmarna; Även mig. Och också för att öka på resultatet. Det är 12 kvm extra jag skulle få vilket skulle ge dem 960 000 kr extra. Vi går plus c:a 100000 per år och ibland så lågt som 15000 kr. De pengarna skulle kunna komma väl till användning för dem.

Sen är det bara jag som bor på källarplanet vilket är ett plan under första våningen. Så det är bara jag och en annan person (i ett annat hus men i samma brf) som skulle kunna göra detta. Och jag tror inte den andra killen har något som helst intresse för det. Så likabehandlingsprincipen skulle inte kunna appliceras så att den skulle kunna förstöra så vitt jag kan se.

Även om huset skulle vara k-märkt (vilket jag tror att det är) så förändrar man inte fasaden på något sätt. Endast invändigt.

De jag har pratat med tycker att det är mycket tveksamt att det finns något under alls. Men om det finns det och det inte finns någon möjlighet alls att flytta på dem så kan man väl antingen; Låta dem vara där och ha rummet där iallafall? Eller gräva sig ner tills dess man hittar ledningar och inte gräva längre utan låta lägsta nivån på mitt golv börja där.

De ledningar som de grävt upp på gatan precis utanför porten ligger väsentligt högre upp än den nivå min lägenhet ligger på, som ligger 3 meter under gatunivå. Min lägenhet ligger på lägsta nivå i huset. Vad tycker ni om mitt resonemang?

Tack för tipset på sprängare :) PM dig om det blir aktuellt. Tänkte gå på bygglovsrådgivningen på torsdag.
 
Robin Granholm skrev:
Det är 12 kvm extra jag skulle få vilket skulle ge dem 960 000 kr extra.
Vadförnågot? Okej att betala för att köpa råvind, det är ju ett utrymme som faktiskt finns. Att behöva betala för att få gräva neråt känns inte lika självklart. Och jag föstår inte siffran, 80.000 kr per kvm? Du ska väl inte både bekosta bygget och betala fullt pris för färdigställd yta?

Föreningen får ju en ökad hyresintäkt från din ökade yta, det är väl tillräckligt? Men visst, kan du dessutom tänka dig att betala en slant kan det bli lättare att få igenom beslutet. Men betänk att du kommer ha en ansenlig byggkostnad innan du lovar bort för mycket pengar.
 
Nej, det är sant. Jag tycker inte jag ska behöva betala något extra utöver bygget :) Men minns vad styrelsen sa på mötet i år om en annan utbyggnad; Trapphuset som ingen använder och är i anslutning till min lägenhet, skulle kunna rivas vid varje våningsplan och utöka varje lägenhet med ett par kvadratmeter. Och att det skulle bli 80000 per kvadratmeter. Vet inte om de bara ville skrämma bort medlemmar från att vilja göra en sådan genomgripande renovering.

Om det skulle vara lättare att få igenom beslutet om jag betalar föreningen så är jag med på noterna. 80 000 kr tycker jag är lite saftigt dock. 70000 per kvadratmeter är bättre....

Räknar med en byggkostnad på 350000-400000 kr inklusive allt. Och utrymme för c:a 150 000 extra om jag skulle stöta på något problem. Så om jag ska betala föreningen dessutom lär dessa 12 kvadrat hamna på c:a 1,2-1,3 miljoner..
 
Spiraltrappa ner till matsal - har du funderat något på mathiss också?
glasgolv låter otäck att gå på, men antar att du behöver ljuset ner...
 
Robin Granholm skrev:
Räknar med en byggkostnad på 350000-400000 kr inklusive allt.
Bara ett säkerhetslaminerat glasgolv äter nog nästan halva den budgeten. Tror du bör dubbla din siffra för byggkostnaden.

Nu är det ett tag sen jag bodde inne i stan, men på den tiden kostnade råvind 10.000-20.000 kr (ca 2003). Sedan dess har väl lägenhetspriserna gått upp med 100-150%, men jag tycker ändå dina siffror låter höga. Man kan ju inte betala för råvind (eller grusgrop) lika mycket som lägenhetens yta är värd färdigställd, det är inte rimligt.
 
Svårt projekt, först gäller att veta nivå på berget, om det är för ytligt så krävs sprängning för att få till en våning under vardagsrum. Det är klurigt. Den är det fasaden som troligen är grundlagd antingen på berg eller en granitstensplint som kommer att undermineras om det grävs ut runt den vilket inte är bra.
Det blir enklare och billigare att köpa större lägenhet.
 
På vilket sätt undermineras huset? Hur löser man det?
 
Om husets väggar står direkt på berg kan man med spräckning/sprängning gröpa ur berget vid sidan om den del som ger väggen stöd - berget står ändå kvar, och väggen har fortsatt stöd. Om väggarna inte står på berg utan på granitplintar, vars position är beroende av omkringliggande jord och sten - ja, om man då tar bort det omrkingliggande materialet som ger stöd så kommer plintarna kunna röra sig. Med risk för sättningar i byggnaden som följd. Alltså underminering.

Om man hittar sådana plintar kan man kanske lösa det genom att gjuta fast dem, med en rejäl betonggjutning. Men betonggjutningen tar plats. Och plintarna kan vara bredare än väggen, kommer också ta plats. Alltså risk för att det utrymme du kan nyttja minskar ordentligt i storlek i så fall.

Min gissning är därför att projektet är genomförbart om väggarna står direkt på berg, men inte annars. Eller, det beror på konstruktionen, men man vet inte säkert förrän man grävt ur. Det var därför jag i mitt första inlägg i denna tråd efterlyste eventuella ledtrådar från omgivande utrymmen kring hur marken är beskaffad.
 
Villa vista skrev:
...Det blir enklare och billigare att köpa större lägenhet.
Villa vistas förslag är väl det enda vettiga?

Fast det finns ett alternativ till:
Det nedgrävda/nedsprängda rummet skall alltså användas som matrum.

Då kan man kanske göra en kalkyl och jämföra med hur många trerätters på omkringliggande krogar man kan få för samma kostnad.
Och då skulle man som bonus slippa disken och allt spring i spiraltrappan också :)
 
  • Gilla
Robin Granholm
  • Laddar…
Jag skulle aldrig våga göra en sån där grej just på grund av risken att man skadar byggnaden så man åker på flera miljoner i skadestånd... och dessutom utan att få det där extra rummet.

Om byggnadens grundläggning skadas är ju risken att det blir sättningar i hela huset och det lär ju inte vara billigt att åtgärda direkt.
 
  • Gilla
Robin Granholm
  • Laddar…
Nu pratar vi om Stockholms innerstad, där det kostar 150-200000 för att renovera ett badrum på 4 kvadrat. Att då gräva fram och iordningställa ett rum under ett flerfamiljshus och tro att 300-400000 räcker är ganska naivt, tom dubbla summan låter otroligt låg. 1, 5-2 miljoner är min gissning.
Och du kommer att få betala hela kostnaden.
 
  • Gilla
Robin Granholm
  • Laddar…
För det första så krävs självklart föreningens tillstånd.

För det andra så ökar man ytan på en bostadsrätt, det innebär dels att andelstalen måste justeras, kostar en hel del pengar rent administrativt. Dels att TS kommer att få betala en hacka till föreningen för den ökade ytan. Och kommer att få en höjd månadsavgift (högre andelstal).

Föreningen har full rätt att bara tokneka ett sådant projekt, men OM föreningen godkänner en expansion nedåt så kommer det att bli orimligt dyrt att genomföra.

Obeservera att om detta utförs utan att göra om andelstalen, så har TS skapat ny yta, men den ytan hör inte till den aktuella bostadsrätten, utan då är det en yta som kan hyras, och fastigehtsägaren, föreningen kan välja att sätta vilken hyra de vill för ytan (inom ramarna för hyresregleringen), eller ex. besluta att ytan senare skall användas som soprum, eller pumpgrop för avloppsvatten, eller vad föreningen nu kan tänkas ha för behov. TS har då för egna pengar skapat en yta i föreningen som föreningen kan använda till vad som helst, och TS har ingen rätt till kompensation om det ex. blir ett soprum av "matrummet".
 
  • Gilla
Robin Granholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.