Hej

Jag tänker sätta upp solceller på taket på en gårdsbyggnad och anlitade ett känt företag för att göra det. Solcellsföretaget inspekterade taket (falsat plåttak) och sade att det var ok men behövde målas. Jag lät måla taket, målaren som också är takläggare konstaterade att taket var ok men behövde repareras på några ställen men att han inte hade tid. Jag anlitade en plåtslagare som konstaterade att taket "var slut" och menade att totalt takbyte var det enda rätta. För att få svart på vitt lät jag en oberoende besiktningsman undersöka taket och han menade att taket var bra, om vissa reparationer gjordes. Alltså anlitade jag ytterligare en plåtslagare och sedan skickade jag besiktningsmannens rapport och rekommendationer till båda plåtslagarna. Båda hantverkarna undersökte taket och båda menar att takbyte är det enda rätta - ingen vill göra en reparation. Jag bollade problemet tillbaka till besiktningsmannen som vidhåller sin bedömning att taket är helt ok om reparationerna görs.
Här står ord mot ord, vem kan jag lita på - hur går jag vidare ? Takbyte är kostsamt och inget jag gör lättvindigt på oklara indikationer.
 
Hantverkarna är ju partiska i frågan, de får ju betalt efter den åtgärd de gör. En reparation är rimligtvis billigare än att lägga om hela taket, det kan göra att det blir för litet jobb för att de ska tycka att det är värt det och vill således inte göra det.
Besiktningsmannen däremot har ju ingen anledning att varken hitta på fel eller försköna verkligheten, han får betalt efter utfört arbete, oavsett vad rapporten säger.
Okänt övriga faktorer hade jag således hellre litat på besiktningsmannen än hantverkarna som skulle göra jobbet.
Kvarstår då att hitta en hantverkare som är villig att göra jobbet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Lägg upp lite bilder.. hur gammalt är taket, är det mycket hinder?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hantverkarna är ju partiska i frågan, de får ju betalt efter den åtgärd de gör. En reparation är rimligtvis billigare än att lägga om hela taket, det kan göra att det blir för litet jobb för att de ska tycka att det är värt det och vill således inte göra det.
Besiktningsmannen däremot har ju ingen anledning att varken hitta på fel eller försköna verkligheten, han får betalt efter utfört arbete, oavsett vad rapporten säger.
Okänt övriga faktorer hade jag således hellre litat på besiktningsmannen än hantverkarna som skulle göra jobbet.
Kvarstår då att hitta en hantverkare som är villig att göra jobbet.
Det är också min spontana reaktion att besiktningsmannen är utan egna vinstintressen. Båda plåtslagarna har gott rykte och när jag konfronterade en av dem med att hans egna intressen kunde påverkat bedömningen svarade han att han "inte behövde sälja in nya jobb" eftersom han hade och göra.
 
Tja, om ni vill sätta upp solceller måste ju taket bytas. Att sätta solceller på ett tak som i bästa fall är ett gränsfall vore ekonomiskt självmord.

Om ni skippar solcellerna kan ni ju försöka hålla liv i taket ett tag till med diverse reparationer.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Lägg upp lite bilder.. hur gammalt är taket, är det mycket hinder?
Jag vet faktiskt inte riktigt när taket byttes sist, men jag misstänker att det gjordes på 1960 talet då hela fastigheten genomgick en renovering. Taket är nästan platt och sitter på en gammal industribyggnad - det är oklart vad du menar med hinder men solcells installationen beskrivs som mycket enkel. Jag lägger upp några bilder på taket som det såg ut - innan ommålningen.
 
  • Tak med antenn och parabol, flagnande färg, skorstenar, stadsbakgrund, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet rött tak framför byggnader och grönska på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet tak med flagande färg, byggnader i bakgrunden, träd, soligt väder, del av fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takvy, flagnad färg, antenner, soliga dag, taklucka, hustak, grönska, sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.