Idag vill jag slå ett slag för att plantera uppvuxna häckar. Det är värt vartenda öre tycker jag. Innan vi själva hade hus visste jag inget annat än att man sätter små plantor och väntar 10-20 år innan häcken blir uppvuxen.
Häcken gör väldigt mycket för upplevelsen av att vistas i trädgården. Den ramar in, skapar ordning och skydd från insyn. Är det värt 1000 kr per löpmeter häck att få den "klar" direkt? Det får var och en avgöra, men jag personligen avstår gärna från en semesterresa för att istället snabbt få en fin häck.

Du kan läsa blogginlägget här: Ett slag för uppvuxna häckar
 
vad kosatr det?
 
1250 kr per löpmeter planterad häck. Då är det ca 3 plantor per meter. Planteringen ingår alltså i det priset. Köper du plantorna och planterar själv blir det ju billigare. Kanske 100-150 kr per planta? Sedan behöver du jord. Hos oss tog de hit en liten grävmaskin och grävde en 40 meter lång ränna.

Kan berätta att min man var emot investeringen, men när det väl var gjort tycker även han att det var det bästa vi har köpt på länge.
 
Ja det är helt klart värt att slippa vänta halva livet på något sådant. Vi är ute efter något liknande, men den måste vara 4 meter hög. Så det blir något träd i barr. Dyrt kommer det bli iaf. Men det konstiga är att man kan tycka att det är dyrt att lägga ut pengar på en färdig produkt som en häck. Men fixa till ett badrum för 100 000kr är helt ok...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.