Efter att vattnet frusit ut till köket för tredje året i rad lyckades jag i år tina dem med en ny lösning;
En turbo-hårtork skarvad till en trädgårdsslang som i sin tur blev skarvad med ett sugrör! ( ja, ett vanligt mc donals sugrör)
Petade ner sugröret mellan vattenröret och skyddshöljet, det är rör-i-rör.
Sugröret gick ner fint och på med hårtorken, tog knappt 3 minuter innan det började droppa och slutligen rinna på ordentligt! Toppen!! :D

Då slog mig tanken att det kanske finns nån minimal tunn värmekabel som ev skulle gå att få ner på samma sätt men hela vägen där vattnet brukar frysa, en sträcka på ca 4 meter...

Nån som vet om det funkar eller om det finns nån sådan värmekabel?

Skulle bespara mig från orosmomentet att rören ska frysa sönder en vacker dag...
Vet inte om det finns olika dimensioner på rör-i-rör men dessa gissar jag är 15mm och går direkt till blandaren i köket.

Tror ni det skulle funka?
 
Kanske sätta in ett T på inkommande vatten och peta ner en värmekabel i vattenröret? Sådana drar kring 11W per meter och behöver ju bara köras då det är risk för frysning.
 
Näe, det är tre olika rör som alla fryser, varmvatte, kallvatten och vattnet till kyl/frys...
Därför tyckte jag min version skulle vara enklare med att bara pula ner en kabel i varje...
 
Varför fryser vattnet överhuvudtaget?........
 
Det fryser för att rören ligger för nära ytterväggen i trossbotten, precis där rören ligger är det en berghäll som ligger ca 35-40 cm under huset vilket bidrar till en ökad köldstrålning/reflektering vilket för med sig att vattnet fryser när temperaturen sjunker under 20 minus... Har sett över andra lösningar men inga som är realistiska att genomföra ingreppsmässigt i huset eller ekonomiskt har dykt upp än.... Förrutom denna sista om det är möjligt...
 
Ingen kabel jag hittat går ner, iaf inte med LK 16mm RiR.
Kanske om man byter till 12mm och behåller ytterröret.
 
Backer har en värmekabel som finns i diameter ner till 3,1mm ELKM-AS .Den är inte självbegränsande så den måste kontrolleras med någon reglering. Structurgruppen har en effektregulator som borde fungera till detta.
http://www.backer.se/
http://structurgruppen.se/
 
effektregulatorn hittar jag men inte värmekabeln... kanske får ge mig till tåls tills dem öppnar så man kan ringa...
 
www.backer.se/Documents/backer/värmekabel_hela.pdf

kopiera in hela länken i webläsaren annars funkar den inte
titta efter värmekabel ptfe
 
Redigerat:
ja nu hittade jag den! jo den var ju väldigt liten och smidig! ska höra mig för vad dem själva tycker och tror om den här lösningen...
 
Åter aktuellt med frusna rör.
Jag har också Pex RiR o lite av samma problem. När det kryper under -20°C så fryser det.

Hur gick det med den väldigt tunna värmekabeln?
Har du testat det?

//Frusen
 
Ingen lösning funnen ännu....
 
Hej!

Jag har samma problem på radarn - renoverar en stuga där vi har rör-i-rör genom trossbotten med endast 15 cm isolering under rören.
Undrar om @swecul, @rickard_k eller nån annan har löst problemet ?
Jag har hittat en riktigt tunn tråd - ⌀1.4mm - för lågspännning som ser lovande ut:
https://www.ampul.eu/en/cables/4826...48v-dc#/632-resistance_heating_cable-20_ohm_m
Med 12 Volts spänning avger den 7 watt per meter - som verkar vara nära normalvärde för värmekablar.
Har även sett en färdig produkt som heter X-Iso, men då kommer den med extra isolering - lite slösaktigt då jag redan har rören i golvet och allt igenstängt...
https://www.roth-sverige.se/se/2839.htm

Gott Slut och Gott Nytt!
 
Hej!
Faktum är att problemet inte uppståt för mig på ett gäng år, vilket gjort att det fallit i glömska tills för ett par veckor sedan då vi hade -24 grader. Då frös vattnet igen och jag lessnade åter. Har dock en lösning denna gång som funkar för mig:

Vattenrören går från värmepanan i badrummet ner i golvet till köket ( där det fryser) och tidigare har jag löst plötsliga isproppar med att göra ett munstycke på rören under köksbänken för att kunna koppla på en dammsugare. Då kan jag i utrymmet mellan rören suga varm inomhusluft från badrummet som värmer rören i trossbotten och isen smälter.

Nu tänkte jag dock att jag ska försöka förekomma problemet så jag tillverkade en egen anordning.

Satte en datorfläkt med högsta kapacitet jag kunde finna, monterade den i en spotligtkupa, drog i 2 st 32mm rör med dragavlastare som jag sedan kopplade på rören (mina egenkonstruerade luftmunstycken).

med detta monterat kan jag mär tempen sjunker slå på fläkten så det blir en liten förskjutning på luften i trossbotten och frysrisken minimeras, (är förhoppningen).

Kvadratisk vit apparat med fläkt, slangar och nätströmkontakt på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avfallskvarn under diskho, elektrisk sladd, rör, smuts, skruvar, köksskåp, oanvänd vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastflaska fäst vid rörledning under diskbänk som en temporär reparation eller lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomskinlig plastflaska, krossad, förseglingsrester, på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Hej. Hur har det fungerat? Jag har första vintern efter renovering av huset och det fryser tyvärr i pexrören någonstans i trossbotten, trots att vi har golvvärme! Jag börjar bli less på att stå med dammsugare och hårtork på morgonen och letar efter någon lösning som inte innebär att man inte får glömma att sätta kranen på dropp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.