Hallå,

Har ett rum som för länge sedan var två rum. Noterade vid inflytt ett en rätt rejäl nivåskillnad på golvet där väggen en gång varit.
Har nu rivit upp golvet och räknar det till ca 3.5cm nivåskillnad. Efter att ha bilat upp den betong tidigare ägare lagt för att på 30 cm "jämna ut" nivåskillnaden noterade jag att ena sidan verkar vara solid betong medans den andra sidan har 3cm flytspackel över 7-8cm grus över betong.

Var detta ett vanligt sätt att avjämna golv 1957? I o m att delen av rummet som har lägre nivå har altandörrar kan jag inte flytspackla upp den sidan då det skulle resultera i att jag inte kommer kunna öppna altandörrarna.

Vad säger expertisen? Kan jag på andra sidan bila bort 3cm flytspackel, gräva ur gruset och flytspackla upp så det blir jämnt? Eller bör jag konsultera en byggnadsingenjör?

Jag (blåbetongen verkar vara rester av tidigare innervägg)
Bild av en uppbilad golvyta med synlig betong och lager av flytspackel och grus, vilket visar nivåskillnader i ett renoveringsprojekt från 1957.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett uppbrutet golv där flytspackel och grus har avlägsnats, exponerande en ojämn betongyta under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.