Hej

ska täcka in ett rum i min källare i enbart tyg eller rättare sagt nålfiltsmatta (då den släpper igenom fukt)!
Behöver ide´r om hur jag ska fästa upp allt!

Tanken är att ha tyg spänt i taket med en luftspalt till det befintliga trä-taket, för att fånga upp lite ljud samt för att mörklägga rummet.
Hur gör jag bäst för att få upp tyget och för att få så lite slack i mitten av rummet som möjligt?
vill att mattan ska vara så spänd som möjligt!
Funderar på att sätta krokar i väggarna och sedan göra hål i mattan,,
Eller spänna upp med vajer på något vis!
Men är rädd att mattan kommer hänga ner i mitten av rummet!

På väggarna funderar jag på att spänna upp en vajer eller rundstav som jag fäster tyget i, då nålfiltsmattan är så tung som den är så behöver jag nog inte ha någon typ utav list nere vid golvet! Vill ha mattan hängandes ut en bit från väggen, så att luft kan cirkulera samt att få det lite ljuddämpande funktion!, på golvet blir det en röd nålfiltsmatta,

Tror ni det blir kallt att lägga en sådan matta rakt på betonggolvet? eller ska jag lägga dit platonmatta, osb-skiva och sen mattan?
Jag har ganska så låg takhöjd redan nu, så vill att allt ska bygga så lite som möjligt!

kommer bli svårt med belysning i rummet, men kommer ev lägga en ljuslist längst väggarna på golvet eller liknande!
 
Tänk på brandrisken!
Flamsäkert eller på annat impregnerat tyg är nog ett måste, för att inte riskera en storbrand om en liten olycka skulle vara framme.
Idén med tyg i taket och få det så spänt som möjligt kan bli problem. Jag kunde tänka mig någon konstruktion liknande den som de har då de spänner upp stora affischtavlor. Ena sidan fastbultad o på den andra en rulle som spänner duken. Då går det att sträcka den lite mer, om tyget skulle börja hänga.
 
Jag tror att mattorna är flamsäkra, men ska kolla detta en extra ggr innan jag köper!
Har funderat på att hånga mattan i krokar på ena änden och sen sätta upp sådana fästen man använder när man spänner upp vajrar i andra änden, då bör man kunna spänna upp tyget på många ställen, hoppas bara på att det håller!

eller så plir det en planka i mitten av taket som jag limma mattan på, för att få bort hänget!
Några andra förslag på hur jag kan gå tillväga om jag struntar i att använda tyg (matta)?
Vill inte bygga med nya väggar då jag inte vill riskera bygga in fukt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.