Jag har en ledig kanal (spiro100mm) som jag tänkte använda till en liten toalett och ett badrum. Båda rummen ligger i källaren och jag vill ha en elektrisk fläkt i badrummet men bara en ventil på toan. Är detta möjligt? Hur får jag luften från badrummet att ta rätt väg (ej in på toan liksom)?
 
Båda anslutningarna skall vara på fläktens sugsida, vilket väl i princip blir omöjligt om du sätter fläkten i badrummet. Har du ingen möjlighet att sätta en kanalfläkt på röret någonstans? Eller en takfläkt på yttertaket kanske?
 
Kanalfläkt skulle nog kunna få plats, men blir inte det rätt dyrt jämfört med en vanlig PAX-fläkt? Beror kanske på vilken styrning man vill ha.

Som du förstår så är det ju viktigast att få ut fukt/kuft från badrummet (efter dusch, bastu mm) Ev skulle man kunna skippa ventilen i toan, men den är ju trevlig att ha om någon "gör nummer två"...
 
Du får antingen koppla båda donen på fläktens sugsida eller så behöver du ett spjäll som styrs av fläkten.
Alternativet är ett handmanövererat spjäll men då vill det till att du är utrustad med gott minne annars blir det så att du trycker in varmluft och fukt på toaletten så fort fläkten går i gång.
 
Tack för info, ska fundera vidare. JJ's länkar till Classe var ju intressant, behöver inte bli dyrare alltså. Å andra sidan så kan man kanske tvivla lite på kvaliteten, eller?!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.