Vi har ett badrum och en tvättstuga bredvid varandra. Dessa kommer att dela ett ventilationsrör, med fläkt, som börjar i badrummet, passerar tvättstugan och slutar utanför huset. Nu till problemet:

Hur gör jag för att få fläkten att gå på förhöjt varvtal när:
a) någon duschar i badrummet,
b) torktumlaren går eller
b) torkskåpet går i tvättstugan.

Duschandet skulle kunna trigga en trådlös rörelsedetektor, men finns det någon låda som kan signalera när en elapparat används?

När aktiviteten slutat ska sedan fläkten fortsätta på förhöjt varvtal X antal min till.

Några idéer? :)
 
En väg att gå kanske är att se till det som fläkten ska transportera bort (fukten/värmen) och helt enkelt låta en hygrometer/termometer styra fläkten från resp rum?
 
Två hygrostater, en i bad och en i tvättstuga. Minst krångligt tror jag och fläkten går bara då det är fuktigt oavsett om någon är där eller inte.
 
Ja, det är nog enklast. Men var hittar man en hygrostat som kan styra en fläkt? Hittar bara "bordsmodeller" med display.
 
C
Clas Ohlson har tillexempel. Du ska inte ha en hygrometer utan en hygrostat.
 
Åhå! Men nu måste jag göra hål i tätskikten i badrummet. :( Ska googla efter trådlös... Tack för tipset!
 
Det blir ofta lite hysteriskt detta med tätskikt. Egentligen borde man sätta igen dörrar och fönser också ;)

Undvik att sätta den i duschen så skall det inte vara några problem att ha en med kabel.
 
Jo fast om man stått och rollat sk*ten själv lager på lager så tar det emot att borra... ;) Hittade en trådlös variant på Conrad.se som borde funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.