Hejsan, jag skriver igen pga en idé jag fått till ett projekt jag håller på med.

Det handlar om en takaltan som ska hålla för vilken snömängd som helst. Avrinningen sköts med hjälp av en taklutning på 3.6 grader och glest trägolv ovanpå det, utan lutning. På det sättet kan vattnet rinna av samtidigt som man har en uteplats med vidunderlig utsikt.

För att taket ska kunna tåla maximal belastning skulle en lösning kunna vara att ha betongpelare i husets fyra hörn som taket ligger på. Jag är själv novis men är detta något som skulle fungera? Resten av huset (två vån plus takaltan) skulle då kunna byggas med relativt klent trävirke, förutom takstolarna.
 
Jo det skulle nog funka men det blir troligen billigare att skrota betongpelarna och bygga väggarna med vanliga 195 eller 220 reglar. Du vill ändå ha hyfsat tjocka väggar för isoleringen skull. Att bygga platta tak är heller inget konstigt, det borde finnas vanliga dimensioneringstabeller för den takkonstruktion du valt och den snözon huset befinner sig i. Om man överdimenstionerar taket lite utifrån dimensioneringstabellerna borde risken att det blir för mycket snö vara i princip obefintlig.
 
Aron D skrev:
Hejsan, jag skriver igen pga en idé jag fått till ett projekt jag håller på med.

Det handlar om en takaltan som ska hålla för vilken snömängd som helst. Avrinningen sköts med hjälp av en taklutning på 3.6 grader och glest trägolv ovanpå det, utan lutning. På det sättet kan vattnet rinna av samtidigt som man har en uteplats med vidunderlig utsikt.

För att taket ska kunna tåla maximal belastning skulle en lösning kunna vara att ha betongpelare i husets fyra hörn som taket ligger på. Jag är själv novis men är detta något som skulle fungera? Resten av huset (två vån plus takaltan) skulle då kunna byggas med relativt klent trävirke, förutom takstolarna.
Frågan blir knepig. Du anger ingen yta och inga dimensioner på betongpelarna. Självklart skulle det fungera. Det är bara att titta på broar eller liknande konstruktioner. Såg häromkvällen en avsnitt av Grand Design där de byggt ett hus med en utbyggnad på ca 100 kvm om jag minns rätt med ett helt platt tak med en trädgård på som bars upp i hörnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.