Hej,

Hoppas få så mycket kommentarer, tips som möjligt ang mitt problem.

Bor i ett hus byggt 61 med ett enrörssystem. Tills för några dagar sedan satt orginal radiatorer i alla rum, riktigt taskiga saker, en vattenslinga bakom en plåt.
De gav liten värme, kallnade snabbt och lät något enormt när värmen körde igång.

Radiatorerna fungerade precis som vid ett 2-rörssystem trots att det endast ligger ett rör i golvet. En liten grej under golvet där rören kommer upp fördelar en del av värmen/vattnet att gå upp i elementet och en del fortsätter vidare.

För ca en vecka sedan installerades helt nya radiatorer. Allt verkade bra och jag var jäkligt nöjd. Bort med missljud och nya radiatorer som skulle ge dubbeleffekt, vilket betyder lägre inställning i pumpen, tjohoo.

Nu visar det sig att en del radiatorer är stendöda och vissa blir ljumma medans andra blir väldigt varma och härliga.

Röris kommer tillbaka och ser att inget vatten kommer upp i de stendöda radiatorerna. Han kopplar bort radiatorer, sätter dit en genomskinlig plastslang med liten luftbubbla i. Den rör sig inte. 2mm vatten går upp i röret. Han öppnar röret ner till den lilla anordning som fördelar vattnet(vet inte vad dessa kallas), han ser ingen läpp av något slag som ska fördela upp vattnet och misstänker att den gått av.

Det jävliga är att vatten kom till de tidigare radiatorerna och något måste pajjat på 2 ställen under installation, rost kanske?

Nu till min fråga.
Har ni någon aning om vad det som ligger under golvet kallas, hur man kan hitta ristningar på hur dessa ser ut? Kanske inte jättemärkligt att dessa rostar men utanpå ser de finfina ut och de borde vara ganska gediget gjorda, tycker man. Grannar med samma lösning har inte dessa problem, men de har kvar orginal radiatorerna och inte byggt om så mycket som jag har.

Lösningar på problemet? Blåsa upp en ballong inne i anordningen som tvingar vattnet upp i radiatorn och sedan ner vidare till nästa radiator?
Jag har krypgrund, hur stort är jobbet att borra nya hål ner till krypgrunden och sätta in nya rör? Idag ligger rören under golvet.

Tacksam för alla kommentarer, råd, tips.

/Desperat - snart kommer minusgraderna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.