Tänkte fräscha upp kaklet i mitt kök. Finns varken tid eller ork att riva ner allt nu så det får bli en enklare uppfräschning.

Tanken är att måla kaklet enligt konstens alla regler. Jag har sett att det kan bli bra och mindre bra. Men för en femhundring kan det ju vara värt att testa.

Nu till frågorna.

Köket är original, huset är byggt 1954.

Kan någon kunnig titta på fogarna och sägs om det är mögel, kalk eller bara "smuts"?

Dessutom är det lite olika djup på fogarna på vissa ställen, som om någon har försökt krafsa ur men gett upp. Innan jag målar vill jag ju att dessa håligheter fylls upp då allt kommer i samma nivå. Funkar silikonfog till detta? Typ denna: https://www.byggmax.se/våtrumsfog-aquaseal-casco-grå-p06682
 
  • Närbild på smutsiga eller mögelskadade kakelfogar mellan vita kakelplattor, behov av uppfräschning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakel med smutsiga fogar och ojämn struktur nära en sliten trälist i ett äldre kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita kakelplattor i ett kök med ojämna och smutsiga fogar, som visar tecken på slitage och behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
silikon är inte övermålningsbart , bättre du köper lite kakelfog och fyller i

t
 
Tänk efter en extra gång bara för den typen av plattor brukar ramla ner bara man tittar på dem så det kan vara värt att byta när du ändå är i farten. ;)
En tunn spackel ner bakom översta plattan så brukar de släppa en efter en... poff poff poff....
Sen bara skrapa bort fogrester och ev. spackla till lite grann vid behov och limma upp nytt och foga...
 
  • Gilla
Jimp
  • Laddar…
Otroligt fina gamla tjockplattor. Oftast sitter de med cementfix och ofta på en masonitskivor. Antingen sitter de stenhårt eller så poffar de loss. Vill du verkligen "städa bort" de där skönheterna skulle jag testa att bända loss, en bit bakom dem. Har själv gjort så och fått bort 1m2 i stöten.
 
  • Gilla
Jimp
  • Laddar…
Gammelnörden
Om resten av köket är original och du inte tänker byta ut det, så skulle jag inte måla över eller spätta loss originalkaklet om det är funktionsdugligt. Skrubba kaklet och fogarna rent med avfettande diskmedel och eventuellt fräscha upp fogarna med antracitgrå eller svart fogfärg.:)
 
  • Gilla
hscn och 3 till
  • Laddar…
Tack för all input! Börjar med en ordentlig rengöring i kväll.
 
Hemmakatten
Skulle heller inte måla, det blir bara fult och flammigt. Kakelplattorna ser fina ut. Hellre lägga på ny ljusgrå (ej vit) fog så allt ser fräscht ut.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Skulle heller inte måla, det blir bara fult och flammigt. Kakelplattorna ser fina ut. Hellre lägga på ny ljusgrå (ej vit) fog så allt ser fräscht ut.
Yes, det är sant. Köpte en fogkrats men är osäker på om fogen innehåller asbest så jag har inte börjat riva i det än.
 
Hemmakatten
Vi fogade om hela vårt badrum för kanske åtta år sedan. Ja inte vi, utan byggaren slet med detta, ingen asbest dock.
Eftersom du bara har En mindre yta borde det gå bra. Och fogarna är redan djupa så du behöver bara ta bort det översta lagret så att nya foten fäster. En bra andningsmask ger dig tillräckligt skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.