Jag har tänkt att bygga en bastu i källaren,så här tänkte jag gå till väga,det är två ytterväggar som ja ska lägga läkt i mot och därefter lägga på gipskivor,och sen fuktspärra på gipsen,mot det lägger jag reglar och isolering,plastfolie o läkt till sist panel.Vad tror ni om det då har jag en luftspalt mellan yttervägg och gipsskiva,nackdelen är väl att läkten ligger i mot källarväggen.
Tacksam för tips,svar :-/
 
Nog inte alldeles lätt att bygga bastu, skall den dessutom vara fuktig, ställer det höga krav på ventilation mellan de olika skiften.
Får passa på att nämna följande, då vi är ett gäng "gubbar" som i kommunens bastu (Burlövs) undrar hur det kan gå så illa med bastubyggen då Skanska bygger och Tylö leverarar. Bad och bastu höll stängt för oss i månader på grund av reparation av främst bastun. I mars i år blev det så klart, alla var nöjda. Veckan efter small två glasdörrar av oförklarlig anledning, och vissa delar fick hållas stängda i väntan på nya dörrar. Man kan undra vad det är för vits med glasdörrar (ingen ram) i en offentlig bastu. Efter någon månad började den liggande panelen att mögla, som bytas ut med jämna mellanrum, ser bedrövligt ut idag. Detta är främst i den fuktiga bastun. Själv tror jag att det är plastat bakom panelen och att kondens fuktar ned panelen. Jag kan tänka mig att det är nödvändigt med en ventilation även mellan plasten och innerpanelen.
Nu skall Du kanske inte ha någon fuktig bastu, utan endast torr värme, men då du har kalla ytterväggar, finns all anledning att du kollar upp vad som gäller. Det finns säkert en hel del på nätet att läsa, om du söker.
 
Jag byggde min bastu enligt tylös anvisningar du kan hitta infon här.
http://www.tylo.com/?id=3813
Och du behöver ju inte fästa reglarna mot ytterväggen, spänn dem mellan golv och tag och ta sedan plast distanser mellan regel vägg.
 
Som sagt stålreglar vart det plus våtrums gipsskiva som är mer kostsam,betala 100 kr. per skiva så det är mycke dyrare en en vanlig skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.