Eftersaom folk vill se projekttrådar så gör jag en.

Började på detta 2018, tog upp det igen förra helgen. Har ingen aning om hur långt jag kommer att komma denna gång. Här är originalet jag postade i Vad har du gjort idag tråden:

DennisCA DennisCA skrev:
Jobbat lite på Pantoroutern, skaffade ritningarna i 2018 och jag gjorde de tre små delarna halvfärdiga då... Sen lämnade det ett tag, haft annat att göra.

[bild]

[bild]

Hade limmat ihop alla delar med dubbelsidig tejp, borrat och sågat ur dom så dom skulle bli identiska, men i slutändan blev det ändå 0,1mm fel i länkarna enligt mätklockan, så bra jag klarade av att göra då utan fräs och en pelarborr som flexar för mycket. Jag tror det är OK, har för mig Matthias hade lite större fel på samma ställe.

Börjar på den långa länkarmen nästa, jag skippar pappersmallen och använder fräsen istället och positionerar med DRO, tänker så blir det allra bästa precision. Gör delen extra tjock, sen klyver jag den på sågen så får jag två identiska delar.
[bild]

Får se hur långt jag kommer denna gång, jag vet jag blir inte färdig nu, har inte allt material som krävs.
 
  • Gilla
McNulty och 2 till
  • Laddar…
Och igår gjorde jag delarna till den långa länkarmen färdig, enligt metoden jag beskrev ovanför:

PcB6G07.jpg

Några kanter ska väl ännu fasas.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 3 till
  • Laddar…
Känn dig inte stressad bara för att det finns en tråd, vi vet alla att livet inte bara består v att bygga jiggar/köpa verktyg (ibland måste man prioritera familj/jobb/hus/annat). Specifika trådar gör så att det är lättare att hitta information. Annars landar man att läsa igenom hela gjort-idag-tråden för att hitta ditt bygge ;)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Igår gjorde jag alla delar till den korta länken färdig och började limma ihop vissa delar. Glömde ta foton... Kallt i verkstan nu (ca 8 grader, -20 utanför)

Jag använder upp en massa skräpdelar och sånt som lämnat från sönderplockade jiggar som jag inte längre använder. men det blir nog att köpa mera 19mm plywood. Har dessutom alldeles för lite tvingar i rätt storlek då hälften är sönder. Dom som är sönder är fårn biltema och själva biten längst ut faller av.

Det är väl något jag bör fixa.... Det är just så det brukar gå, ett projekt behöver något annat, som beöver något annat, innan man vet av så har det gått flera år. Iallafall Heisz har ett projekt där han modifierar en F-tving och en liknande procedur kan funka som reparation för biltema tvingarna:

 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Det tar länge det här med att limma, det är helt omöjligt att limma alla delar på en gång och få dom att linjera upp korrekt, så jag limmar en komponent i gången. Och verkstan är runt 8 grader som mest vid fräsen och svarven (där limmar jag) och bara 3-4 i träsektionen just nu.

Värmesystemet i verkstan är lite halvdant just nu, jag har plastdraperier som separerar trä och metallsidan för att skydda metallsidan mot trädamm (funkar ganska bra) så det värms inte lika bra i den sektionen. Brukade ha två oljefyllda element men det ena gick sönder och jag fick den inte reparerade efter den började läcka olja, såg inget bra vis att ta isär den och sen få den tät igen.

Nåja alla delar till den korta linken är färdig, och jag limmar fast två delar till på den långa linken, idag kan jag montera den sista och göra färdig dessa delar.

Det ska också vara några delar som ska skruvas i den korta och långa linken och jag håller på och laminerar några smådelar så jag kan tillverka dom sen, jag försöker använda upp så många spillbitar det bara går.

9OLJRsW.jpg
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Fasiken! Den sista länken blev ändå fel på något vis, hela 0,8mm fel, förstår inte hur det gick till då allting verkade helt korrekt då jag limmade. Jag fick kompensera genom att lägga i fräsen och flytta ett av hålen, nu har jag dock ett glapp:
Trädetalj med justerat hål och metallstift, limrester synliga, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det fick bort vinglandet.
Träsammansättning med mätur som indikerar en avvikelse och justeringsarbete med epoxi och vax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har satt vax på axeln och sen fyllt hålrummet med epoxi, får se vad det blir till...
 
  • Ledsen
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att funka, kladdat på från båda sidorna, får härda tills imorgon

kj7Sp9t.jpg
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag gjort samtliga delar för pantografmekanismen och monterat på prov.

b35n0nd.jpg
 
  • Gilla
kristofo och 6 till
  • Laddar…
Var och köpte en skiva med 18mm björkplywood. Jag bestämde mig för att använda det till bas också istället för den laminerade plywooden jag visade innan.

TLFpFc2.jpg

VpVIqhS.jpg

Under de år som jag haft de här modifierade beslagen i lager så har jag visst tappat några av "burarna" som håller kulorna så jag har inte tillräckligt för att det ska vara tillräckligt styvt hela vägen. Jag har provat beställa samma par från ebay så jag kan ta isår det det också. Irriterande då saker försvinner... Har på känn de dyker upp då jag ine längre behöver dom.

nrVQC7H.jpg

Dammskydd för beslagen

YXsoVDw.jpg

8FXBlbD.jpg
 
  • Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
Tillverkat mera delar, dessa så går huvudaxeln igenom och håller pantografmekanismen på plats. Ganska viktigt att få dom raka.

YbaYviZ.jpg

SKW1853.jpg

2H9i6NX.jpg
 
  • Gilla
kristofo och 4 till
  • Laddar…
Gått lite saktare på sistone men det har gått framåt iallafall.

ejtqxMT.jpg

evpf7bA.jpg

On2372U.jpg

Y3W6urw.jpg

Håller på och laminerar några träbitar ännu till bordets konstruktion.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Suck, mallhållaren (template holder) var helt skev då jag skulle installera den. Jag kontrollerade den mot pantografens rörelse för att se om allt linjerade upp som det skulle men icke. Plywooden jag använde var ganska dåligt skick och det gjorde allting skevt. Lyckades inte få det upprättat på ett bra vis så jag gjorde om skiten från början.

Denna gång med 18mm plywood som är ny och flat. Har ingen 12mm.

mFvVwzm.jpg

wlSNr9E.jpg

Nu linjerar det upp som det ska och mallhållaren är fastskruvad.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Den här veckan plockade jag isär delarna och lackade dom med vattenbaserad lack. Måste säga jag avskyr att jobba med det, ena bra är då man ska tvätta penseln. Tror jag kör med shellack på resten av delarna, annars skulle jag föredra s.k. "wiping warnish" men har slut på det.

FC24I4q.jpg

i8SNqxS.jpg

F5P8WN3.jpg

MjpSr3C.jpg
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Idag gjorde jag brytaren som krävs för att jag ska kunna använda fräsen. Brytaren finns på handtaget och inte på motorn på en Bosch 1600. Kapade till tre bitar med mässing och en bit med plywood med spår för mässingsbitarna. Lödde ihop mässingsbitarna med några kablar och dom till en startkrets.

Nästa steg tänker jag är att flytta brytaren till handtaget så kan jag starta och stänga fräsen där.

D7cdDmU.jpg

w5rwoqZ.jpg

Också en klämma för följaren som ska användas till mallarna:
irkZ9O7.jpg
 
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Och nu är en ny brytare installerad vid handtaget, så jag kan starta och stoppa fräsen utan att ta bort handen

N6LgpUZ.jpg

lbjk7n0.jpg

Täcker över kablarna lite...
x6G2Gfg.jpg

Kvar att göra samma på fräsen också. Men nu är jag ganska utslagen, fick coronavaccin i går och det resulterade i feber och frossa...
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.