Hej,

Har satt upp en musfälla på vinden, och idag när jag var däruppe så hade fällan trillat ner från landgången till isoleringen.
Jag vänder på fällan och förväntar mig se en mus, men istället är det ett i princip halvt kranie eller en käkdel av förmodligen en mus. På landgången ligger det många grå tussar med väldigt små köttslamsor. Det är inga mer spår av musen eller vad det nu är förutom en klo/tand som ligger på ungefärlig plats.

Jag försöker sammakoppla begreppen men kan inte förstå vad det är för något som har dött om det är en mus, och isåfall,vad har ätit upp musen med både hull och hår? Jag tänker mig en uggla eller en råtta, men vi har absolut "inga" stora hål så något kan ta sig in i form av fågel.
Tacksam om någon har en idé.
 
Jag gissar, helt okvalificerat, på andra möss.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Carl_Elvis skrev:
Jag gissar, helt okvalificerat, på andra möss.
Tror du att möss äter sina medmänniskor? en mus känns som att den käkar nötter och annat i grönsakskategorin, men en hel mus? Uppdatering, har hänt inatt igen,då var kraniet från musen kvar i fällan.
Så nu vet vi att det är musen som dött. Ostbiten som fällan var gillrad med sitter dock kvar.
Jag tänker mig kanske fladdermus, en iller,vessla, men är det så enkelt att en mus kan vara den skyldiga?
 
Det är en annan mus som ätit på kompisen. Tänk filmen Alive. Inget konstigt med det.
 
Det finns ju inget överflöd av mat uppe på vinden i vanliga fall så när ett sådant smörgåsbord serveras så är det klart att de tar för sig. Se det positivt, det blev ju mindre att bära ut. :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Kannibalism bland möss är ett välkänt faktum sedan länge. Likt flertalet andra djurarter. Har också sett fenomenet då kompisarna kalasat på stackarn som fastnat i fällan. Blir i stort sett inget kvar.
 
Har Tomten fått sin gröt i år? :)
 
  • Gilla
Eaboll
  • Laddar…
Kan rekommendera att man knyter fast fällan i ett snöre, de kan annrs dra iväg rätt långt med dem....
 
  • Gilla
Sluggen
  • Laddar…
Det är helt klart, smart idé.
Har dock fått tips på att en sk "tippomat" är väldigt smidig då det får plats många möss på samma gång.
Oavsett metod så blir musens lidande inte mindre.
 
Vårt rekord är 6 möss i en sådan nätfälla, i snitt varje morgon för någon höst sedan :).
 
Bo.Siltberg skrev:
Vårt rekord är 6 möss i en sådan nätfälla, i snitt varje morgon för någon höst sedan :).
Hur gör du sen?
 
Ojdå, men har din mus-anstormning avtagit? Kan ju inte vara hälsosamt med så många små rackare.

Bo.Siltberg skrev:
Vårt rekord är 6 möss i en sådan nätfälla, i snitt varje morgon för någon höst sedan :).
 
Det var i stallet för några år sedan.
Mössen släppte jag ut i komposten 50 meter bort, så somliga blev nog fångade flera gånger även om de fick lite mat där :rolleyes:.
Solrosfrö är ett utmärkt bete.
Fällorna håller dock inte så längre, speciellt inte när 7 kg katt försöker bryta sig in.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det var i stallet för några år sedan.
Mössen släppte jag ut i komposten 50 meter bort, så somliga blev nog fångade flera gånger även om de fick lite mat där :rolleyes:.
Solrosfrö är ett utmärkt bete.
Fällorna håller dock inte så längre, speciellt inte när 7 kg katt försöker bryta sig in.
Jag tror att de Värmlänska mössen har det bra: Gratis mat, natt-härbärge samt en bur som skydd mot (hungrig??) katt Ha Ha.
Skämt åtsidå: Trodde du hade fixat en El-chock för att avliva de små liven.
 
ALDRIG att jag skulle släppa ut igen DÖDA DÖDA DÖDA

Den som har problemet med kanibalism, ställ dit fler fällor.

protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.