Har köpt en putsad villa för ett halvår sedan (lättbetongstomme), Hade en hantverkare hemma idag för att kolla på fasaden inför en mindre fasadrenovering (rostig metall i hörnen under putsen). Han kollade på putssystemet och trodde det var sto men sa att de som gjort det verkar ha hoppat över ett lager och lagt den genomfärgade putsen direkt på armeringsnätet. Fixar han hörnen blir alltså fasaden tjockare där. Någon som hört om något sådant tidigare? Kan detta klassas som ett dolt fel? Har senaste veckan även sett små rostfläckar komma mitt på fasaden samt att det plötsligt bommar på flera ställen. Det enda vi såg på besiktningen var två korroderade hörnjärn som behövde bytas, nu har det ju eskalerat ordentligt när det inte bara är hörnen det är fel på.
Tacksam för synpunkter!
 
K
Reklamera...
 
Kom det inte fram något vid slut eller garantibesiktning?
Du kan ju fortfarande reklamera det hela men du får försöka få säljaren, vilket jag antar är den som byggde villan, att ge dig fullmakt att driva ärendet.
 
pratade precis med en av de som var med och byggde, han sa att det skulle vara så och att de använt webers lim och puts och sedan något tyskt märke som han uttalade som "drivigt" utanpå som var 0,5 cm tjockt och som de köpt i Polen.

Jag kommer att reklamera som dolt fel i vilket fall eftersom massa rostfläckar som inte fanns där på besiktningen börjat poppa upp genom putsen på fasaden på både huset och garaget. Men tänkte om det kanske var ytterligare ett problem att reklamera samtidigt.. men det är ju svårt att veta om det är ett lager som saknas eller bara så man putsar i polen?
 
T Larsson skrev:
men det är ju svårt att veta om det är ett lager som saknas eller bara så man putsar i polen?
Nu spelar det ju ingen roll hur de gör i Polen, för du har väl köpt ett hus i Sverige?
 
  • Gilla
Erik56 och 1 till
  • Laddar…
Haha sant. Fast det är ju gjort på polskt vis berättade den polska byggaren från den polska firman som byggt huset. Så lite roll verkar det spela ändå. :)
 
Ett hederligt polackbygge alltså.
 
Lider med dig. Vad säger byggaren om problemen?

Säger inte att det är så men vissa skulle säkert mena på att befintliga rostfläckar på fasaden vid köpet skulle fördjupa din undersökningsplikt gällande fasaden.

Så hur tjock är weberputsen menar du? Ligger den direkt på lättbetongen? Köpte du kåken av byggaren?
 
M
Tycker nog gott du kan driva det som dolt fel.

Hörnen kan man ju säkert göra snygga genom att göra dem tjockare och någon stilig profil eller så - men att fixa en hel fasad på egen bekostnad är ju inte jättekul.
 
  • Gilla
Erik56
  • Laddar…
Ska du driva en fråga om dolt fel skulle jag rekommendera dig att prata med en jurist som är duktig i ämnet och sluta skriva om det publikt tillsvidare.
 
så här ser det ut

13530591_10209759833772097_1336564307_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
13551173_10209759833132081_2071200409_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 13535987_10209759833932101_2135201147_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
köpte den av en person som bott där i några år. Har en sakkunnig utöver den hantverkare som redan varit där som ska titta på det nu i dagarna. Att fasaden inte är något superkvalitetsbygge står ju bortom allt tvivel nu men försöker få grepp om hur stort problemet är och vilka åtgärder som blir bäst. Det svåra är ju att det poppar upp fler och fler skavanker lite här och var, saker som inte alls syntes några dagar tidigare.
 
Hej, ifall någon vill veta hur det gick:
Det var tydligen den hantverkare som var här och tittade som inte kände till att tunnputs-system existerar. Han hade bara jobbat med tjockputssystem och trodde därför det var fel gjort och att det var dolt fel. Min lärdom här är alltså att inte hetsa upp sig över saker innan man fått en andra och tredje åsikt om saken. Det är alltså ett tunnputssystem (likt de som ex. Sto har) på betongbjälklag och byggt som det ska. Rosten under berodde på att fel metall använts så det har vi fått åtgärda, 700kr/kvm efter rotavdrag och inkl material, resor och ställning betalade vi för borttagning och omputsning där det behövdes vilket jag tycker är ett okej pris, så det blev som tur var inte någon dyr historia i slutändan.

Kul med ett gott slut efter den tråkiga inledningen!
 
  • Gilla
helixa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.