Hej
Få se nu om någon har en bra lösning på detta problem? Funderar som bäst på hur vi ska kunna få till vår matsal/hall på ett snyggt sätt. Problemet är att ingången till lägenheten ligger i hörnet av det rum vi tänkt ha som matsal (idiotiskt visst, men inget vi kunde påverka). Vad som ytterligare komplicerar saken är att matsalsrummets tak är ett valv i lite gotisk stil med fyra valvbågar som möts i mitten av taket. Vi tycker själva att valvet  är jättesnyggt och vill ha det kvar. Tyvärr omöjliggör det att man avdelar ingången och matsalen med en vägg i alla fall kan man inte ha en vägg ända upp till taket. Så hur bäst ordna så att man kan sitta och äta utan att se att det i hörnet står ytterskor och skräpar vid dörren? Bifogar en planskiss. Måtten på matsalen är 3.2m längs fönsterväggen och 3.9m längs ytterdörrsväggen.
mvh, Johan
 
  • Planskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle man inte kunna tänka sig att ändå bygga en halv-vägg för att avgränsa ingången från där ni ska sitta och äta? Det gör att du inte ser vad som ligger på golvet, ni får en avgränsning men det ser ändå stort och luftigt ut och ni ser fortfarande valvet.

Det är vad jag kan komma på på rak arm.
 
Valv i matsalen, härligt! 12,5 kvm att födela till matsalsbordet och till passager till köket och hallen, inte mycket att spela med. För att till fullo njuta av rummets volym, skulle jag inte göra några större ingrepp i rummet. Valvrummets form måste kunna upplevas obehindrat! Möbler med volym gör sig bra i ett sådant rum. Rader av matsalsstolar för tankarna onekligen till goriska kyrkor...

En hall finns intill, all kläd(sko)förvaring skulle jag ordna där. En låg rumsavdelare (t ex 90 cm hög, max 40 cm djup, skoförvaring mot hallen eller porslinsförvaring mot matrummet) med en snygg skiva kunde jag tänka mig. Intill halldörren Då hamnar inte all grus direkt under matsalbordet och ytterdörren får en inramning. Visserligen förkortas matrummet från 3,9 m till kanske 2,5 m och det börjar vara ganska kort för ett stort bord. Ett rum med höjd kan inte ha alldeles fjuttiga minimöbler...

Matrummets bredd 3,2 m (med förmodligen öppen kontakt mot köket) är tillräcklig för att kunna gå runt till alla sittplatser och även besöka bardisken/serveringsbordet om sådant finns. Jag skulle undvika att ha ett skåp längs långväggen för trängselns skull.

Var nöjda med denna spännande planlösning. Vilken effektfull entré!

 
Oj, nej, jag skulle inte vilja ha huvudentren precis där man sitter och äter såvida det inte är fråga om en altandörr. Dessutom tycker jag att er matplats blir för mörk, jag skulle ha ett fönster bredvid dörren också så det blir ett hörnrum med fönster på två sidor. Går det inte att placera matsalen någon annanstans och istället kanske ha en liten sitthörna där eller en klädkammare där? Det kan ju bli kallt och dragigt om någon kommer in när någon annan sitter och äter mitt i vintern och kanske kommer insläpandes med en massa skrymmande bråte osv! Själv tycker jag att en matplats på krogen precis bredvid dörren är den sämsta platsen, dessutom är det praktiskt att ha hyffsat nära till köket vid en en matplats.
 
Jag håller fullständigt med lillbjorn att ni ska ha kvar matsalen där den är med en halvhög vägg. Låter som ett ypperligt förslag!

Jag tror inte det är störande att ha ytterdörren där, det är ju faktiskt inte en restaurant där det kommer och går folk hela tiden. Är det tänkt att ni alltid ska äta här, eller bara när ni blir fler än familjen?

Dessutom verkar det ju finnas avhängningsmöjligheter in till vänster, eller? Så själva hallen blir ju då där, inte i entrén. Precis som lillbjorn också skriver...

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.