Hej. Nu får ni ha lite överseende med mig dels för att jag är helt ny på forumet och för att jag inte kan direkt mkt om renovering utvändigt.. (jag är iofs inte jätte bra på invändig renovering heller men det går iallafall! ;))

Jag och sambon bor i ett hus på 1.5 plan med källare, huset är byggt på 40 talet och sedan tillbyggt på slutet av 70-talet då man även klädde första delen av huset som var putsat med panel. Nu har inget gjorts med tak+fasad sedan slutet av 70 talet, och klart är det gult med brunaknutar (snyggt) och vi behöver fixa utsidan helt enkelt. Vi har fjärrvärme men iallafall tillbyggnaden behöver tilläggsisoloeras och då kanske det är lika bra att göra det med hela huset?

Jag vill alltså att vi ska:
1:tilläggsisolera huset, och då antar jag att vi får..
2: byta panelen? mkt av den är kass.
3: Taket är i ok skick men kanske byta det när vi ändå är i farten? ny papp+nya pannor? behöver man isolera det något tror ni? vi har inredd vind på den ursprungliga delen den tillbyggda finns ingen vind på.
4:måla fönster (jag vill inte byta för jag gillar dom gamla, eller borde vi byta fönster och strunta i tälläggsisoleringen?
5: dräneringen är duglig men inte gjord sedan slutet av 70 den heller, fixa det?

Vad tror ni detta kan gå på? nytt tak, ny isoloering, ny panel, färg, och dränering? Grävningen kommer vi kunna fixa billigt.. arbetskraft har vi, kunskap finns men jag har den inte.

Funderar nu då på hur billigt vi kan komma undan men ändå få kvalitet liksom? Låna upp får vi ju helt klart göra men det har vi utrymme till..

tyck inte att jag är värsta spånet nu.. ;)d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.