Att köpa ett hus som har 18% i syllen som är bytt 2004?

  • Antal röster
    17
  • Omröstningen stängd .
Hejsan!

Vi har vunnit bud på ett hus och skrivit kontrakt med så kallad besiktningsklausul. Anticimex utförde besiktningen och hittade mögelluft i sovrummet under listen. Vidare utredning krävdes vilket vi också har betalat...

Då sågade han upp väggen och kom åt syllen fukthalt 18%. Firman som 2004 bytte syllen har lagt en gipsskiva istället för något som hette "asfalt...något", när besiktningsmannen kände med fingret på denna gips som alltså vänd mot tegeln så kände han tydligt att gipsen var fuktig på utsidan mot teglet alltså....Fuktmätaren visad 22-23% när han kollade från insidan...

Mögellukten kom dock inte därifrån. Från marken kom det upp ganska stor mångd fuktig luft från sprickan som var mellan väggen och plattan som är gjuten i rummet...

Vi har inte fått besiktningsprotokollet, men vi känner att vi borde dra ur oss....

Vad har vi för alternativ? Vi har aldrig ägt ett hus...Våra kunskaper är begränsade...

Någon med liknande erfarenhet eller situation?

Att tilläga, jag har själv i egenskap av kommande ägare...ringt och pratat med BRC-platcon som bytte syllarna. Den jag pratade med sa högt och tydligt att man inte ska flytta in i ett sådant hus...och att teglet måste bytas tyckte han. Vad kostar det att byta tegelpanelen på en gavelsida?

Tack på förhand!
T
 
Det kan säkert gå att fixa, till stora kostnader. Just det där att man skulle byta tegelfasad har jag inte hört talas om.

Men problemet med ett mögelhus är att man aldrig kan veta hur mycket som måste åtgärdas. Här har man tydligen redan gjort en hel del som inte fungerar. Visserligen låter det som det dessutom är felgjort.

Jag skulle backa ur.
 
  • Gilla
tiborric
  • Laddar…
Vad kan jag ställa för krav? Jag menar rimliga krav på åtgärd.

En sak till, besiktiningsmannen (Anticimex) tyckte att jag borde hydrofobera fasaden för att minska fukten in. Det kan indirekt peka på att fasaden är gammal och släpper alltför mycket vatten igenom.
 
Redigerat:
Jag skulle dra mig ur! Har varit på många byggen där problem med mögel och fukt varit problemet som skulle åtgärdas, i nästan samtliga fall har problemet varit större än man trott från början. Det går att åtgärda till stora kostnader men har en förmåga att återkomma och eftersom det redan blivit så efter bara några år efter att dom bytt syll skulle jag dra mig ur!
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Frågan är vi kan hitta något hus här på Vallås i Halmstad som inte kommer att ha någon form av "fuktskada" eller något hus som är felfri...Vi kommer alltid att hitta något. Alla dessa hus här är byggda på 70-talet...inga nya hus har uppförts sedan dess...Och vi vill bo här... Hade vi inte gjort en vidare utredning skulle vi "aldrig" fått veta att syllen hade lite förmycket fukt i sig...
 
tiborric skrev:
Vad kan jag ställa för krav? Jag menar rimliga krav på åtgärd.

En sak till, besiktiningsmannen (Anticimex) tyckte att jag borde hydrofobera fasaden för att minska fukten in. Det kan indirekt peka på att fasaden är gammal och släpper alltför mycket vatten igenom.
Nu hoppas jag att din besiktningsklausul är öppen, dvs. att du får dra dig ur otan att behöva motivera att felet är si eller så stort?

Men OM man väljer att fortsätta köpet när fel upptäckts i besiktningen. Då finns det en bra väg och en dålig.

Den dåliga är att man begär av säljaren att felen skall vara åtgärdade före tillträdet.

Den bra metoden är att man förhandlar fram ett prisavdrag som täcker kostnaderna för att själv åtgärda.

Allra bäst i ett fall som det här är att dra sig ur.

Felet på den första metoden, är att då finns det stor risk att säljaren åtgärdar på enklast möjliga sätt, eller tom. inte årgärdar alls. Då står man där vid tillträdesdagen, man är bunden av kontraktet. I det läget kan man ev. stämma säljaren för avtalsbrott, eftersom åtgärden inte är OK (men man måste troligen fullfölja affären trots säljarens avtalsbrott). Och efter 3 - 5 års processande får man kanske ev. ut ersättning som täcker processkostnaderna.

Det är så oerhört mycket enklare att bara tacka nej, i kraft av besiktningsklausulen.
 
  • Gilla
tiborric
  • Laddar…
Var du glad för att du fick reda på mögelproblematiken i förhand!
Om du tänker gå vidare med köpet rekommenderar jag starkt att du noggrant sätter dig in i vilka kostnader och ingrepp i huset som behövs för att mögel och fuktsanera samt vilka konsekvenser hälsomässigt för er det kan bli om ni inte blir av med problemet.
 
  • Gilla
tiborric
  • Laddar…
Köp INTE!
//Erfaren besiktningsman med ett 100-tal överlåtelsebesiktningar som referens.
Det finns fler hus.
 
  • Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
Men hallå! 18% fukt är ju väldigt torrt eller?
 
  • Gilla
TeHa
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Men hallå! 18% fukt är ju väldigt torrt eller?
Över 15% fult i syllen börjar mögel växa och ca 18 % motsvarar 75 % rf luftfuktighet. 18 % är inte lite och det bar ju dessutom 22-23 i gipset.

Finns säkerligen fler hus att välja på med bättre utgångsläge än mögellukt och fuktproblem, kan aldrig tänka mig att alla har samma problem!
 
seniorkonsult skrev:
Köp INTE!
//Erfaren besiktningsman med ett 100-tal överlåtelsebesiktningar som referens.
Det finns fler hus.
Ursäkta skrev fel, 1000-talet skall det vara!
 
Alla 70-tals hus har inte fuktskador och mögel. Däremot har många byggfel som kan ge upphov till lukt, klädda källare med täta ytskikt, fasader utan luftspalt osv. Dessa fel är oftast rätt enkla (även om de kan bli dyra) att överblicka och skapa sig en bild av hur man löser eller räknar kostnaden på.
Tycker det hus ni tittar på uppvisar skador som inte går att överblicka. Jag skulle väntat till ett 70-tals hus med de "gamla vanliga" felen dyker upp.
 
Du skrev att BCR-Platcon bytte syllarna och la in en gipsskiva 2004. .Företaget hävdar att de är experter på just syllbyte och enligt deras hemsida lämnar de 20 års garanti. .Är inte detta då ett garantiärende mot detta företag?
 
Att lägga en gipsskiva under syllen är en helt meningslös åtgärd. Som personen ovan skriver borde rimligtvis BCR ha ett garantiåtagande mot nuvarande ägare, dock försvinner detta åtagande om ni skulle köpa huset.

Ni har ju tre eller möjligtvis fyra alternativ:

Antingen försöker ni få nuvarande ägare att driva på för att BCR ska åtgärda sitt tarvliga utförande. Detta blir säkert svårt att få igenom samt att det kommer dra ut på tiden.

Ni kommer överens om att det ska åtgärdas av nuvarande ägare innan köp. Problemet med detta är att ni inte har någon kontroll på hur arbetet utförs samt att risken att det slarvas får bedömas som stor.

Ni begär ett prisavdrag som täcker era kostnader. Problemet med detta är att det är väldigt svårt att uppskatta denna kostnad, då det kan vara problem på långt fler ställen.

Ni drar er ur. Det enklaste och i detta fall, enligt mig, bästa alternativet. Ska man köpa sitt första hus och har begränsad kunskap så bör man göra det enklare för sig än att köpa första bästa. Det är mycket möjligt att det är fler hus som har samma förutsättningar till fuktproblem som detta, men många 70-talshus har utbytta syllar och fungerar ännu idag.
 
Om entreprenören lagt en gipsskiva under syllen, kan det verkligen vara så? Om det är en vanlig gipsskiva så är det helt i strid mot mot alla kända fysikaliska kunskaper.I detta fall måste besiktningsmannen ha ha anmärkt och utdömt lösningen. Gipsskivan tar upp fukt och kvarhåller den och är det en vanlig gipsskiva så möglar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.