Hej,
Köpte vår tomt på Värmdö 2005 där vi bosatte oss i den existerande sommarstugan med drömmar om att bygga ett nytt hus på platsen. Ingen av oss har tidigare erfarenhet från att bygga hus och vi tänkte göra nästan allt själva så det var ett stort steg för oss. Just nu är vi mitt i bygget och en blogg har skapats för intresserade.

Huset är arkitektritat och vi bygger stommen i platsgjuten betong och frigolit. Tidplan existerar inte...

Välkommen att kika in på bloggen!

jv12 - Byggdagbok

/Ola & Sara
 
Kul att se någon som bygger med frigolit/betong!
Ska bli spännande att följa fortsättningen.
 
Vad roligt att läsa, minns hur det var när vi började för snart ett år sedan. Vi byggde också i EPS-teknik.

The White House
 
jv12, vilket fabrikat är det på byggsystemet?
 
Det är Dorocell (Dorotherm).
Vid den tidpunkten jag skulle handla materialet var det många konkurerande tillverkare av block som hade svårt att leverera och jag blev lovad saker som inte hölls. Dorocell lyckades dock få fram grejerna och därför blev det så. Hade jag fått välja fritt hade det förmodligen blivit någon annan om man ser ur det tekniska perspektivet.
 
Vad menar du med att du hade valt nån annan, inte nöjd med produkten?
 
I det stora hela är jag väl ganska nöjd ändå men några saker som jag hade önskat varit annorlunda och som jag vet är bättre på vissa andra fabrikat, t.ex. thermokub...

- U-värde 25% sämre u-värde.

- Själva utformningen av knopparna på blocken gör att man måste upprätthålla millimeterpassning för att kunna bygga vidare ovanpå utan att modifiera blocket. Det finns alltså dålig justeringmöjlighet i horisontell led då blocket bara går att få ner på vissa ställen (jfr lego). Lite svårt att förklara, men detta var något som jag råkade ut för många gånger under monteringen. Vad man då måste göra är att skära bort nabbarna, skumma och greja. En fördel i detta avseende är om huset är exakt projekterat för blocken och husets mått stämmer med delningen.

- För att fästa skivor invändigt på väggen gjuts lister av plywood fast med spikar in i betongen. Dessa lister är klena och vill gärna böja sig åt alla möjliga håll. Jag har inte skruvat någon skiva i dom ännu så vet vet inte hur resultatet kommer att bli. Mina lister har också blivit utsatta för väder och vind och blivit fula och spruckna. Bättre verkar då de plåtlister som andra kör med.

Nu är kanske på sin plats också att säga att Dorocell som företag har i det stora hela skött sig bra och alltid hållit vad dom lovat. Thermokub å andra sidan betedde sig för jävligt för att tala klarspråk. Jag förlorade månader av tid (då jag dessutom varit tjänstledig just för att bygga) då de lovade att kunna leverera, men inte talade sanning. Tillslut blev jag ignorerad. Jag var inte nog viktig för dom helt enkelt. Man kan förstå om de har sådan omsättning att de inte får fram material, men det hade ju varit väldigt mycket bättre om jag direkt hade fått ärliga svar om leveransproblemen.
 
Kul att läsa om ditt bygge. Är själv inne på att ta tjänstledigt för att bygga stenhus vilket gör din blogg lite extra intressant :)

Bygger ni helt själva med hjälp av familj eller har ni någon anställd?

Hur funkar det med barnomsorg och tjänstledigt för att bygga hus? (har funderat lite över den biten då vi åxå har barn, för man blir väl delvis av med barnomsorgen om en inte jobbar?)
 
Vi har ingen anställd, men jag har en nyligen pensionerad far som bor hos oss i långa perioder. Jag hade turen att min arbetsgivare gav mig tjänstledigt för de har ingen direkt skyldighet att göra det. Det är faktiskt andra gången på ganska kort tid. Angående barnomsorg så är jag faktiskt inte säker. Ligger lite lågt med det... ;=). Det beror väl på vilken kommun man bor i, men vår kommun har ganska generösa regler i övrigt. Vår son är i alla fall på dagis.

Mitt tips är i alla fall att försöka få viss hjälp med vissa moment annars är det lätt att slita ut sig. Jag tror faktiskt inte jag skulle göra på samma sätt idag om jag skulle bygga igen, men sånt vet man inte innan. Men det är klart, tycker man att det är kul (vilket är en förutsättning) så är det klart att man skall köra på. Jag tror också det är oerhört viktigt att alla familjemedlemmar verkligen vill göra detta. I vårt fall ligger de största problemen inte just i det tekniska utan att försöka få ett normalt liv ibland också.
 
Bra att ha en så schysst arbetsgivare, är nog svårt att få igenom det med många arbetsgivare. Hur många månader ledigt har du fått hittills?

Låter lovande med barnomsorgen åxå. Inspirerande att se att det fungerar att bygga själv :)
 
Jag kommer nog att vara tjänstledig ungefär ett halvår totalt. Om man sen kombinerar det semestrar så får man ytterligare lite tid. Vad som händer längre fram vet man aldrig. Jag ska ärligt erkänna att jag missbedömt såväl tidsåtgång som min egen motivation att jobba även när förutsättningarna inte varit de bästa, som när det regnar eller är mörkt och kallt. Man ville så gärna bygga det där huset och blev kanske väl optimistisk i sin bedömning. Jag var också på "studiebesök" hos andra som höll på att bygga med samma teknik och vissa uttryckte sig att "...tja det tog väl ungefär 2 veckor för grunden, 2 för väggarna, 2 för bjälklaget..." osv. I Mitt fall har det verkligen inte gått så fort, men tydligen går det om man är strukturerad och har förmågan att planera. Jag tycker att för att kunna planera så noga krävs en heltidstjänst bara för det. Det låter kanske som om jag är väldigt pessimistisk, vilket jag inte direkt är. Jag har väl bara blivit tagen ner på jorden igen kanske. Jag tycker fortfarande det är jättekul att bygga.

Lycka till med planerna. Hoppas det blir av!
 
Tidsuppskattning på saker man inte gjort innan är inte helt enkelt, jag är själv mästare på att överskatta hur snabbt jag blir klar med saker så jag får väl multiplicera vad jag tror med tre så blir det kanske i närheten av verkligheten ;)

Låter bra att du fortfarande gillar att bygga efter du blivit tagen ner på jorden igen :)
 
Hej!
Vem sköte gjutningen??
Har funderingar på att bygga mina garageväggar i Dorotherm å då är det ju bra att ha någon som gjort en sådan gjutning innan ;)
Har precis gjort klar grunden (thermogrund) och tyckte det var väldigt lättarbetat.
Mvh Christer
 
Såg att du tänkte köra ventilation genom rör i marken, du får meddela sen hur bra det fungerar i den här tråden sen!

Har du förresten något filter på röret för att förhindra damm osv fastnar på väggarna ii röret eller hur löser du problemet med statisk elektricitet? (Ventilationsrör av plast är ju av en antistatisk plast då damm annars kan fastna lätt på väggarna då det blir statisk elektricitet om man tex har vanliga avloppsrör)
 
Kul att följa ert bygge!

Du är inte rädd att det blir lite väl enkelt för (den medvetne) tjuven att rycka ut fönster när de endast sitter fast i frigoliten ytterst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.