Kan man sätta ett gäng 90gradersböjar(typ Buelco) på en50mm PEM-slang som är utgående från en pumpbrunn(LTA) eller är det ett problem?

Svårt eller sannolikt omöjligt att lägga slangen utan böjar...
 
Get är generellt sett inga problem, såvida du inte är nära maxlängen för slangen.

LTA pumparna brukar klara rätt högtmottryck, men volymkapaciteten minskar såklart. Har du liten volym i pumpgropen så kan det bli problem om tex ett badkar tömmer sig fortare än pumpen mäktar med.
 
Har inte mer än 20meter som det ska pumpas men för att slippa borra genom 60cm granit så vore det rätt smidigt att kunna gå upp och ner över granitmuren istället. Har inga stora vattenförbrukare, dusch+toalett+handfat+köksvask så att pumpen inte skulle hinna med känns rätt otroligt.
 
Jag skulle undvika 90 graders böjar. Kolla om du kan få tag i 45 graders böjar istället och montera två sådana istället för 1 90 graders.
 
Nu är det slurry som ska pumpas och inte fasta partiklar eller likande.
Tänk på att det måste vara frostfritt, och att du behöver backventil om det inte sitter i pumpgropsarmaturen redan. Avstägningsventil är inte fel heller.
 
Har aldrig sett 45 graders kopplingar för PEM, finns det ens?
 
Det finns svetsmuffar för 45grader.
Men det är duktigt overkill för ditt syfte. Såvida du inte känner någon med en elsvets till PEM/PP.
 
Jag kör dubbla 90° på mitt LPS (40 mm PEM) och har inte haft några problem. Backventil monteras uppe vid anslutningen till kommunens nät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.