Vi har vattenburen värme i huset (bergvärme som driver). I veckan gick jag igenom alla elementen och luftade och kontrollerade ventil-sprintarna så de inte hade fastnat. Jag upptäckte då att ett element är kallt medan resten verkar fungera. Det kommer vatten ur termostat-ventilen när man drar ut sprinten, samt ur lufthålet när man luftar. Båda rören till elementet är kalla. Har ni någon aning om vad det kan vara för fel?

Jag är inte helt säker men jag tror att vi har tvårörs-system i huset (jag tycker mig se att det går en stamledning och att det går ut rör från denna till elementen). Huse är byggt 1949, vi har bara bott här i 10 månader.

Jag noterar en extra sammankoppling mellan rören till det kalla elementet (se bilden). Är detta någon form av bypass-ventil för elementet? Kan det vara att den är avstängd så att det inte går fram vatten till elementet, eller rinner mycket långsamt så att det blir kallt?

Mycket tacksam för svar!
 
  • Vattenburet element med termostatventil och potentiell bypass-ventilkoppling mellan rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Stiftet ska inte dras ut, eftersom det kan orsaka läckage.

Om stiftet inte fjädrar ut när det trycks in, kan felet vara att ventilkäglan fastnat i stängt läge. Då kan det ibland hjälpa att knacka lite i sidan på ventilhuset.

Ifall det ändå är så att stiftet fjädrar ut, kan du ta loss muttern som sitter i änden på fördelaren, alltså längst till höger i bild på den förkromade förgreningsdelen nedtill. Där innanför finns en avstängningsventil med insexspår, som vrids moturs för att öppnas, ifall den skulle vara stängd.
 
Tack för råden! Var kanske lite aggressiv när jag drog ut stiftet men ville se att vattnet kom fram ordentligt till elementet. Stiftet fjädrar som det ska tycker jag.

Jag ska prova med den nedre ventilen, återkommer!
 
Öppnade födelaren och skruvade ut ventilen (som dock inte var stängd den gick att skriva åt ganska långt från början). Ingen effekt. Är nästa steg att ta dit rörmokare för att kolla vattenledningarna? Eller har ni andra bra tips?
 
Johhhan
Ett par funderingar till:

Sitter det rätt insats i ventilhuset, och rätt packbox i den (de delar som sitter just innanför termostaten)?

Vad händer med radiatorrören på andra sidan väggen? Sitter det någon avstängningsventil där, eller kommer de direkt från samma stam som övriga radiatorer?
 
Tack åter för input!

Johhhan Johhhan skrev:
Sitter det rätt insats i ventilhuset, och rätt packbox i den (de delar som sitter just innanför termostaten)?
Vet inte. Hur vet man det? Vi flyttade nyligen in och det var inte vi som satte dit elementet.

Johhhan Johhhan skrev:
Vad händer med radiatorrören på andra sidan väggen? Sitter det någon avstängningsventil där, eller kommer de direkt från samma stam som övriga radiatorer?
Bra tanke, rören går längs med väggen upp till taket (överbyggda med träskivor för att inte synas), man kan följa dem med ficklampa. Ingen avstängningsventil där, bara ett par kopplingar. Tyvärr vet jag inte vad som händer med rören när de gått in i taket. I rummet rakt ovanför sitter det också en radiator, där sticker rören till radiatorn upp genom två hål i golvet, så stammen måste gå inne i golvet mellan våningsplanen någonstans antar jag... Det finns tyvärr inga ritningar över systemet, suck...
 
Johhhan
eribob eribob skrev:
Hur vet man det? Vi flyttade nyligen in och det var inte vi som satte dit elementet.
Man får helt enkelt se hur det ser ut, leta efter text, förkortningar, siffror eller dylikt och jämföra. Jag tycker radiatorkopplet på bilden liknar Danfoss radiatorkoppel RA-K-VB för 2-rörssystem. I så fall lär ventilinsatsen se ut så här:
Närbild på Danfoss radiatorkoppel för 2-rörssystem, modell RA-K-VB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johhhan
Det kan förstås finnas något annat hinder i systemet. Det är ovanligt att ledningar korkar igen, men det kan också handla om en luftficka någonstans. Om ledningarna någonstans på vägen har en högsta punkt, som inte är kopplad till en radiator, bör där sitta någon typ av avluftningsventil.
 
Tack för in
Johhhan Johhhan skrev:
Det kan förstås finnas något annat hinder i systemet. Det är ovanligt att ledningar korkar igen, men det kan också handla om en luftficka någonstans. Om ledningarna någonstans på vägen har en högsta punkt, som inte är kopplad till en radiator, bör där sitta någon typ av avluftningsventil.
Tack för input! Det hör till saken att problemet uppstod efter att vi bytte värmepanna och det blev grumligt i dricksvattnet ett tag efter det så sannolikt lossnade en del skit från de rören vid bytet. Samma kan ju ha hänt med värmerören…

å andra sidan kan ju luftfickor ha bildats då också? Jag ska se om det finns någon sådan ventil som du föreslog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.