Vi eldar med ved och på ovanvåningen har vi tre element.
Två är jättevarma och ett iskallt.
Hur kan det vara så? Hur löser vi det?
 
Har du luftat elementet?
 
Lufta och kontrollera att termostat-ventilen inte fastnat.
 
H hejhopp skrev:
Har du luftat elementet?
Inte precis nu. Men det är varm i röret in och i överkant. Men sen är hela elementet kallt.
 
J Jaif skrev:
Lufta och kontrollera att termostat-ventilen inte fastnat.
Jag kan tyvärr inte röra termostaten på sidan. Det är bara ett gammal vred och vi rör aldrig dem för då börjar det läcka.
Men röret in är varmt och överkanten på elementet men sen är hela elementet kallt.
Får prova lyfta men tror inte detr så längesen det gjordes.
 
Lufta gör man via luftningsnippeln, så du behöver inte röra vred/termostat.
 
I InsidersUnited skrev:
Lufta gör man via luftningsnippeln, så du behöver inte röra vred/termostat.
Ja det vet jag. Det var svar på om att jag skulle kolla så vredet inte fastnat.
 
Troligtvis har du slottventiler, Ett vred med axeln in och en mutter mot ventilen. lossa lite på muttern och vrid på vredet, när värmen kommer så ställer du på halva. och dra till muttern igen, inte för hårt bara lagom.
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis har du slottventiler, Ett vred med axeln in och en mutter mot ventilen. lossa lite på muttern och vrid på vredet, när värmen kommer så ställer du på halva. och dra till muttern igen, inte för hårt bara lagom.
J jonaserik skrev:
Troligtvis har du slottventiler, Ett vred med axeln in och en mutter mot ventilen. lossa lite på muttern och vrid på vredet, när värmen kommer så ställer du på halva. och dra till muttern igen, inte för hårt bara lagom.
Gammal vattenkran med korrosion och otät packning där det läcker om den rörs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sånna gamla. Jag kan inte röra vreden för då läcker det.
 
A
N Nallis skrev:
[bild]
Har sånna gamla. Jag kan inte röra vreden för då läcker det.
såna har jag med.
läcker dessa så kommer det luft in i systemet.. speciellt med cirkulationspump påslagen..
 
Maskintok skrev:
såna har jag med.
läcker dessa så kommer det luft in i systemet.. speciellt med cirkulationspump påslagen..
Dem läcker bara om vi rör. Ingen har rört dem på minst 10 år nu.
 
A
N Nallis skrev:
Dem läcker bara om vi rör. Ingen har rört dem på minst 10 år nu.
precis antingen ska man lämna dem öppna eller stängda.
skruvar man på dem så smyger luft in.

mina är alltid öppna.
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Innanför muttern finns ett utrymme och där är det plats för ett tätband som är lindat kran axeln( palmetto hette det för ) En del tvinnar lin till ett snöre ( lite tjockt ) och lindar på axeln, när muttern dras till så kläms det till mot axeln och tätar. Går bra att lossa kupolmutter, ta bort vredet, lossa hela inre muttern ( kan komma lite vatten ) vill du vara mer säker så tappar du ner systemet till noll.
 
Ring en rörmokare som kommer och byter ut mot nya ventiler.
Saker som inte fungerar renoverar man eller byter mot nytt.
Jag skulle aldrig kunna sova ordentligt om jag visste att det skulle kunna läcka vatten.
 
R Runnis skrev:
Ring en rörmokare som kommer och byter ut mot nya ventiler.
Saker som inte fungerar renoverar man eller byter mot nytt.
Jag skulle aldrig kunna sova ordentligt om jag visste att det skulle kunna läcka vatten.
Det läcker ju inte om du inte rör. Men pillar någon så kan det komma några droppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.