Hej, jag har vattenburen värme från en cirkulationspump i min frånluftsvärmepump. På min ovanvåning har jag ett väldigt långt element i vardagsrummet som är varmt på höger sida och kallt på vänster sida. Efter detta kommer två element till i varsitt smårum som är kalla. Enrörrsystem. Det långa elementet har varm framledning och fisljummen retur, sista två fisljumna både in och ut. Utomhustemp eller vadsom påverkar ej, alltid samma plats det är skillnad i värme.

Felsökning hittills:
1. Samtliga element i huset och cirkulationssystemet är luftat.
2. Samtliga termostater är motionerade och funkar bra.
3. Trycket i cirkulationspumpen är 1.1 bar, det ska vara fullt tillräckligt för systemet.
4. Jag har testat att sänka på hela nedervåningen för att se om det kommer mer kräm på den sista sträckan där uppe, men icke.

Efter detta tog mina idéer slut fram tills jag inbillade mig att elementet i ett rum satt lutat åt fel håll från luftningsventilen. Så då kom:

5. Jag har mätt lutningen på alla element i huset, alla lutar mot luftningsventilen väldigt svag, utom halva det långa elementet och de två kalla de lutar mot motsatta hållet svagt.

Så då till min fråga:

*Kan den svaga lutningsskillnaden innebära att jag inte lyckas lufta systemet eller ska det lyckas lufta ändå?
*Om ja, kan man justera detta själv med hjälp av att justera fästena de sitter i?
*Om nej, har ni några andra idéer om vad som kan vara fel eller är det dags att ringa någon som inte är lekman?
 
När är huset byggt??

Lutar radiatorn åt fel håll går det kanske att få ut all luft men det måste luta mycket fel för att det ska bli helt stopp i flödet. Går ju oftast att tömma värmesystemet och flytta elementfästena lite grann.
 
J Josth skrev:
När är huset byggt??

Lutar radiatorn åt fel håll går det kanske att få ut all luft men det måste luta mycket fel för att det ska bli helt stopp i flödet. Går ju oftast att tömma värmesystemet och flytta elementfästena lite grann.
Det är 12 år gammalt.

Det lutar väldigt lite fel. Den snuddar knappt strecket bredvid mitten på vattenpasset åt fel hål (och det motsatta åt rätt håll för resterande huset).

Har PEX-rör så det kanske går att höjdjustera en cm i ena kanten på elementen utan att tömma systemet de är ju något böjbara. Annars får man vänta till våren, vill helst inte dona med sånt här när det är -20 ute och det är helt klart beboeligt i de två rummen, de är bara lite svala.
 
Ok, ett ganska nytt hus. Då borde det generellt sätt vara ett bra ettrörssystem. Det kan vara bra att mäta upp hur många [mm] snett elementet lutar. Då är det lättare att se vid ena änden hur mycket det kan betyda för luftningen och genomströmningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.