Först av allt... ett hjärtligt tack till alla som är aktiva på byggahus.se, ni har både medvetet och omedvetet hjälpt mig något otroligt mycket under mitt husbyggande.

Mitt husbyggande började januari 2009, detta efter en brand som tog det gamla huset. Huset brann i oktober 2008 och försäkringsbolaget var på plats nästan lika snabbt som brandkåren. På plats lovade bolaget mig och dåvarande sambo att de skulle ombesörja ett helt nytt hus.

Två dagar senare visslade de en annan melodi där de menade att de hellre ville försöka renovera de pinnar som stod kvar. Summa summarum; vi tog de pengar vi kunde från bolaget och valde att säga upp varenda försäkring vi hade kvar hos dem.

Jag, dåvarande sambo och svärfar bestämde oss för att själva bygga ett nytt hus av lösvirke. Strålande. Detta skulle bli legendariskt.

Bygget flöt på bra och hur studier, arbete och heltidsbyggande hanns med har jag än idag ingen aning om. För ungefär ett år sedan knäckte byggandet vårt förhållande och sambon flyttade hem till sina föräldrar. Nu var halva huset färdigt och den expertkunskap som dåvarande svärfar satt på försvann med exet.

Valet stod i att göra färdigt så mycket som möjligt så att huset gick att sälja eller att jag skulle bo kvar och göra färdigt hela bygget. Exet visade här en sällan skådad sida av generositet då hon erbjöd sig att helt enkelt skänka sin halva av huset till mig utan att vi skulle behöva bland in några pengar. Med tanke på att jag knappt kunde sätta upp en tavla innan detta bygge drog igång var jag ganska kluven.

Vi var aldrig ovänner, tvärtom. Vi hade bara vuxit ifrån varandra under byggandets gång. När vi satt ner med bankens jurist sa hon att hon aldrig tidigare hade varit med om att två personer som skulle separera och göra upp husaffärer satt och skrattade och småskämtade med varandra.

Efter allt pappersarbete var klart och jag stod som ensam ägare för fastigheten smög sig lite smått känslan om vad fan jag hade gett mig in på närmre. Här stod jag med ett halvfärdig hus och minst sagt bristande kunskaper om husbygge.

Jag tog en välbehövlig paus från husbyggandet under vintern 2010. Under denna tiden sög jag i mig så mycket kunskap jag bara kunde för att själv kunna färdigställa huset. Mycket tid ägnades på byggahus.se. Det finns så otroligt många kloka och hjälpsamma människor på denna plats. Jag skulle nästan vilja säga att byggahus.se och dess medlemmar har gjort det möjligt för mig att avsluta det husbygge som jag som novis gav mig in på.

Våren 2011 kände jag mig redo för att avsluta bygget. Jag jobbade med bygget varje ledig sekund. Semestern närmade sig och jag lovade mig själv att husbygget skulle gå före allt annat. Huset skulle vara klart när semestern var över. Helgerna innan ledigheterna jobbade jag mer än tio timmar om dagen på huset.

När semestern väl började fortsatte jag på samma sätt. Tio till tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan. Vid något enstaka tillfälle hade jag hjälp från min älskade familj och vänner. Anledningen till att jag inte tog mer hjälp var att jag ville kunna känna att ”detta, detta har jag gjort själv”.

Nu är det en dag kvar på semestern och jag är nästan klar. Det som återstår är en toalett där jag väntar på att mattläggaren ska dyka upp och klistra fast en våtrumsmatta på golvet. I övrigt är allt klart och jag har nu börjat använda övervåningen till sovrum och tv-rum.

Jag vet inte vad denna text egentligen ger för mervärde för andra. Jag tror att det centrala är att jag vill sätta en punkt för mitt bygge. Ett bygge som inte bara bokstavligen ändrat på mitt liv utan även gjort att jag har blivit en helt annan och starkare människa. Idag vet jag att jag kan klara av saker som jag inte trodde att jag kunde tidigare.

Från botten av mitt hjärta vill jag tacka alla på byggahus.se för er hjälp, medveten som omedveten. Ni har gjort detta möjligt.

Tack.
 
Oj. Vilken resa. Vilken berättelse! Tack för att du delade med dig.
 
StockholmM skrev:
Oj. Vilken resa. Vilken berättelse! Tack för att du delade med dig.
+1, kunde inte sagt det bättre själv.
 
Ett stort grattis till dig!
Helt fantastiskt.
Jag håller med dig om att byggahus.se verkligen är toppen!
 
Instämmer....

Husletaren55 skrev:
Ett stort grattis till dig!
Helt fantastiskt.
Jag håller med dig om att byggahus.se verkligen är toppen!
 
Som sagt, bra och välskriven sammanfattning av din "resa"
Starkt gjort av dig, det visar att du är en stark person med stor portion "jävlar anamma"!
Och jag instämmer med att byggahus.se är toppen.
 
Riktigt intressant berättelse. Lycka till.
Har du dessutom lite bilder på bygget att dela med dig av vore det kanon :)
 
Tack så mycket för era fina ord. Det minsta jag kan göra är att (som önskat) bjuda på några bilder av bygget. Håll till godo.

Som ni ser handlar det om ett klassiskt rött hus med vita knutar. :)

Jag fick dela upp bilderna på två inlägg.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsättning på bilderna.
 
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 712.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fina bilder. Inte helt min stil på hus, men det ser väldigt välgjort ut! Och stilmässigt konsekvent. Gillar golvplankorna på övre plan, grymt snyggt.

Eftersom du lagt ned allt detta jobb antar jag att huset finns på en plats du tycker om, och med detta hus finns det då fantastiska förutsättningar för att du kommer att trivas strålande.
 
Vilken resa! Bra jobbat med huset, det blev riktigt fint! d^_^b
 
StockholmM skrev:
Fina bilder. Inte helt min stil på hus, men det ser väldigt välgjort ut! Och stilmässigt konsekvent. Gillar golvplankorna på övre plan, grymt snyggt.
Otroligt vackert golv. Berätta mer om den.
 
golvet är ett slipat furugolv. gick loss med en bandslip på det för att få känslan av att det inte är helt nytt. tror att det blev ungefär som jag ville.

därefter är det målat med tre lager av fluggers halvblanka golvakrylat. färgen är bruten i en mycket ljus grå nyans. att måla trappan i samma nyans var för mig givet då det knyter ihop över- och undervåningen väldigt bra i mitt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.