Har länge varit inställd på att testgjuta köksbänkskivor i betong men har på vägen insett att det finns alternativ som kanske gör processen något mindre bökig. Det jag fastnat för är att "spackla" på betongen istället för att helgjuta. Tillvägagångssättet skulle isf vara något i stil med:
1. Såga och limma ihop OSB-skivor till önskad storlek och tjocklek.
2. Fräsa ut hål för eventuell diskho/häll
3. Spackla på glasfiberväv på eventuella skarvar, eller på hela skivan; detta för att förhindra sprickor i betongen när trät rör på sig.
4. Slänga på en primer så betongen fäster.
5. Spackla på betong. Upprepa 1-2 gånger med 12h+ mellanrum.
6. Efterbehandla på önskat vis. I mitt fall antagligen med Steinfix 100, utan någon slipning eller vax.

Jag har tänkt att göra en skiva i miniatyr så länge. Om någon har några tips, trix eller varningar är det välkommet!

Allt gott! /HSV
 
Jag tänker mig att man borde slänga på något lager plast någonstans också. Vad och var är jag mer osäker på. Någon med förslag?
 
Redigerat:
Tveksam till att man kan spackla betong på det sättet och få ett hållbart resultat?
 
HSV1 skrev:
Har länge varit inställd på att testgjuta köksbänkskivor i betong men har på vägen insett att det finns alternativ som kanske gör processen något mindre bökig.
Uppriktigt sagt tyckte jag att din spackelmetod kändes mer bökig än att gjuta på vanligt vis. Utöver detta är hållfasthet och finish något jag tvivlar på att du får med din metod.

Men det skulle ändå vara kul att se resultatet av "prototypen", samt lite bilder från experimentet. (y)
 
Intressant upplägg men blir det verkligen enklare eller bättre än att gjuta bänkskivorna?

/Krille
 
Kan tänka mig man sparar lite vikt på detta sätt med!
Låter intressant... Behöver man inte armera upp den på något sätt med typ glasfiber eller nått?
 
vectrex skrev:
Tveksam till att man kan spackla betong på det sättet och få ett hållbart resultat?
Jag är också tveksam; men nyfiken. Jag håller på att ta reda på hur blandningen ska vara; för att blanda finbetong på vanligt gjutsätt är såklart inte aktuellt här. Idén fick jag först o främst från denna killen: http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485369
Scrolla ner så ser ni hans resultat.


eviljava skrev:
Uppriktigt sagt tyckte jag att din spackelmetod kändes mer bökig än att gjuta på vanligt vis. Utöver detta är hållfasthet och finish något jag tvivlar på att du får med din metod.
Ja jo, jag är väl beredd att hålla med att detta fortfarande är bökigt. Jag tänker mig att det kan underlätta på det viset att du hela tiden tillåts mäta/korrigera/arbeta med skivan på plats i köket och på stommarna; och att det allt som allt är en snabbare process.


Krille4 skrev:
Intressant upplägg men blir det verkligen enklare eller bättre än att gjuta bänkskivorna?

/Krille
Det återstår att se om det är enklare. Bättre lär det ju inte bli; men förhoppningsvis tillräckligt bra.

JoakimJohansson skrev:
Kan tänka mig man sparar lite vikt på detta sätt med!
Låter intressant... Behöver man inte armera upp den på något sätt med typ glasfiber eller nått?
Vad jag läst mig till har man bara förstärkt skarvar. Men jag tycker också det låter vettigt att armera hela.



Men jag är lite orolig för hur träet fungerar ihop med betongen. Det känns som att det måste finnas ett skyddande lager mot väta? Skulle det kanske finnas något annat basmaterial att jobba med istället för OSB?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Du skulle kunna göra skivan som en liggande fasad istället. Då bygger du stommen av cellplastskivor som du limmar i skarvarna med polyuretanlim. Sedan lägger du ett lager med 8mm A-klassat glasfiberbruk som du även armerar i mitten med glasfibernät/fasadnät. Finja har ett bra bruk:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf#view=fit

Skivan kan sedan spacklas med betongspackel eller ytbehandlas direkt beroende på vilket utseende du vill ha.

Glasfiberbruk är vanligt att man gör betongskivor med i USA där man sprutar på det i en gjutform, metoden kallas GFRC om du vill googla lite på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
HSV1
  • Laddar…
Tackar för tipset, ska kika närmare på det!

Uppdaterar tråden när projektet drar igång!
 
Yes, det är det som snubben i bloggen använt sig av. Dock är det inte riktigt aktuellt för det priset! Däremot torde det ju inte vara omöjligt att testa sig fram med t.ex kalkcement C?
 
Tror det går på ca 300kr/m2. Blir inte så dyrt om du bara har en bänkskiva. Bättre att det blir bra och kostar lite mer än att det är billigt och spricker:)

Googla lite på Perfectino eller béton ciré så hittar du en hel del.


Här ser du bland annat hur pass flexibelt Claystone är:
http://www.youtube.com/watch?v=R-R2bJctNyQ
 
Redigerat:
Tänk på att ett elastiskt material aldrig kan vara hårt. Dessa typer av kalkputs är bra för dekoration men relativt känsliga som bänkytor. Tappar man en tung gryta eller drar en gjutjärnsstekpanna lite snett på dem kan ytan både bucklas och repas. Samma sak om man tappar vassa knivar. I hårdhet är den jämförbar med en bänkskiva i trä.

Detta bekräftas till viss del tycker jag av att tryckhållfastheten inte står utsatt på varje sig återförsäljarens eller producentens hemsidor vilket gör att man inte direkt kan jämföra med betong. Men eftersom det inte innehåller cement är det förmodligen jämförbart med Kalkbruk E vilket har en tryckhållfasthet på runt 1 MPa jämfört med finbetong som har 40 MPa.

Den kräver även att man är noga med ytbehandlingen och underhållet för annars kan vatten ta sig genom det tunna kalklagret och få MDF:en eller spånet att börja svälla och förstöra bänkskivan.
 
Tror man kan behandla ytan med bl.a. Osmo hårdvaxolja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.