Detta passar nog inte under ventilation men jag hittade ingen avdelning som passade. Det slog mig när jag fick fraktinformationen om mitt nya FTX aggregat att det är ju ingen liten tom låda det där. Det väger 99 kilo!!! Locket går att montera av men det gör bara några få kilo.

Jag och maken fick in det genom dörren men det var knappt! Nu behöver vi ha upp det på övervåningen och dessutom upp på en litet fint fundament som jag har byggt på vinden.

Maken är förvisso stark, men det är inte jag. Vi har block och talja men inget bra ställe att fästa det på - iallafall inte för det sista lyftet. Skall man satsa på att hyra någon form av lift, och isåfall vad? Eller finns det något annat smart sätt att få upp mastodont mojängen på vinden? Skulle gärna ha en bra lösning innan helgen.

Just nu står det och blänker så fint på bottenplan, men där gör det ingen nytta. :)
 
Kan du inte gå till någon granne och fråga om de vill hjälpa till lite snabbt?
Hade ni varit våra grannar hade jag gärna hjälpt till med ett lyft.
 
precis, stroppar under och sen fira upp det. Har du stort hål att ta upp det i så skruva jag ihop 2 reglar som jag drog upp det på som en släde ett spännband i ena änden som man drog och dom andra fick skjuta på nerifrån... sen är det ju ingen vikt att prata om när man fått upp det till takstolarna 30kg per skalle på 3pers
 
Lyft ur fläktarna och ring in in grannen på hembakat med kaffe. 50kg per skalle är ingen vikt för en normalbyggd karl.

-Går det inte med våld har du använt för lite. ;)
 
Det finns tyvärr inget bra ställe i takstolarna att fästa block och talja på ett bra sätt. Lyftöglor har vi massor. Men det hjälper ju inte om det inte finns något att fästa det i. :) Finns det ingen annan lösning så får vi väl bygga någon ställning som vi kan fira upp det med. Hade hoppats på någon bra quick-fix.

Även om flera starka män kan bära aggregatet så är det svårt att lyfta det över huvudet och få upp det på "plattformen" 2.70 upp... Och jag vill inte chansa - man kan nog göra sig rusigt illa om något händer.
 
Fläktarna går inte att plocka ur. Har redan ringt tillverkaren och frågade om det gick att montera isär för att få ner vikten (det kan man ju göra på vissa vapenskåp). Men det var tyvärr inte möjligt. Bara locket.

Har inget nybakat... kan inte ens göra kaffe. Det är ett nybygge.

Men fram för fler förslag.
 
Göran.W
99 kg bär 2 man utan problem upp för en trappa.
Stroppar och annat gör det bara krångligare.
 
mariatherese skrev:
Fläktarna går inte att plocka ur. Har redan ringt tillverkaren och frågade om det gick att montera isär för att få ner vikten (det kan man ju göra på vissa vapenskåp). Men det var tyvärr inte möjligt. Bara locket.
Det lär ju illavarslande att det inte går att montera ur fläktarna. Vad gör man då när lagren börjar bli dåliga på en av fläktarna? Kasserar hela aggregatet?

Vad var det för märke på aggregatet?

Filtren går väl att ta ur i alla fall? Och själva värmeväxlaren? Den behöver man ju göra rent ibland.
 
Om ni är beredda på att lägga en liten slant, så ring en flyttfirma eller nån firma som hanterar tunga lyft så fixar dem det. Jag brukar göra det i jobbet när jag inte vill knäcka ryggen med att bära tunga pannor mm. Troligen hade en av de killarna burit upp ert aggregat ensam.
 
99kg? måste vara enormt stort...kan vi inte få se några bilder?
 
Off topic,

men hur in i humhum kan ett FTX-aggregat väga 99 kg?


Mitt väger 31 kg.

Hoppas att ni inte betalade per kilo!
 
Ni som påstår att baxa upp 100kg aggregat på en vind på två man utan problem har uppenbarligen inte gjort det!

Det räcker gott och väl med ett 50kgs-aggregat på två för att det ska vara jävligt..

Vill ni värna om kroppen så är flyttfirma att föredra, vi har använt flyttfirma i jobbet för att lyfta upp aggregat på vind, dock modellstörre, och det är guld värt!
 
Göran.W
Ta bara grannen till hjälp och bär upp det.
Hur enkelt som helst :)
Bär vitvaror dagligen upp för trappor och då även tvättmaskiner på upp till 120 kg
Jag är bara 172 cm lång och väger 73 kg så jag är då ingen jätte.
Kan inte se något problem med att bära upp 99 kg.
Troligen är 99 kg med embalage med
 
Redigerat:
Det är ett Heru aggregat 130 S EC. Även specen säger att det väger 99 kilo.

Det är ganska stort. Jag vill minnas att det vi hade i tvättstugan i vårt förra hus var mindre. Men det var ett mindre hus och aggregatet var gjort för inomhusplacering. Därför blev jag lite chockad.

Men det löser sig nog på något sätt. Vi har bara en temporär byggtrappa och den är ganska brant och på övervåningen så skall den upp mellan takstolarna och inte upp för någon trappa så det är inte fullt så simpelt. Genom vindstrappan hade den aldrig kommit in ändå... Att ringa dit 3 gubbar för att få upp den tar längre tid än att annordna med taljor.
 
Fläktarna går att plocka ur det aggregatet, står i manualen hur man gör.
Gör inte så mycket för vikten men ger en stora bra hål (kanalanslutningarna) att trä igenom rep som man kan använda för att dra upp aggregatet.
Värmeväxlaren är lite svårare att ta ut då man måste släppa den helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.