En bekant till oss bor på en liten kulle med en välskött och trevlig naturtomt med inslag av grov ek och tall runt huset.
En granne har dom tvärs en liten grusväg och nu kommer "problemet"
Dom ståtliga träden fäller blad kottar och barr som ståtliga träd just gör, dessvärre så är vinden oftast sådan att en hel del av detta hamnar på grannens tomt.

Det tycker inte grannen om och har gnällt över detta i ett par år, men vad göra?

Nu tar stollarna ett steg till och krattar sin tomt ren därefter går dom över till min bekant och häller ut kompostmassorna
"där dom hör hemma" trot eller ej!

Hur ska man reagera på en sådan handling, är det inte någon form av egenmäktigt förfarande?
Vår bekant är inte konflikbenägen, men vore det min granne så vette tusan om jag satt still...
 
När du beskriver "häller ut" vad innebär detta?
Strör dom ut löven över hanses tomt eller blir det en hög?
Lite intressant, om dom gör det sistnämnda så har dom ju ytterligare en växel att kunna lägga i...

Man tror ju inte att detta är sant, och tydligen så är inte heller den sista idioten född!
Om detta hände MIG, kan jag säga att jag satt INTE still, han skulle få löven på ett ställe som han aldrig trodde var möjligt.
 
Häller i hög eller strör ut är sak samma i mina ögon, men mer hög än strö...
Nu är dom stackarna småbarnsföräldrar och har haft huset i ca tre år och grannarna runt 70 och bott där sedan 50-talet..men det ska inte heller ha någon betydelse.
Det är ju en konkret handling som är helt galen..
 
Kanske hade det varit lite värre om dom strött ut löven också...
Oavsett om man bott där i ett år eller femtio, så kan man inte bete sig hur som helst.
Men med risk för att jag får skit för detta nu, så blir jag inte ett dygg förvånad över att personerna är mycket äldre...

Det finns ju på detta forum en massa lagkunnigt folk och lagar mot det mesta, så nått litet lagbrott måste de väl ändå ha begått???
Annars så tror jag att det är MÅNGA som kommer att få tillbaka löven från sina träd som hamnat hos grannen...
 
vet inte om jag fattade rätt, har grannarna bott där i 50 år och NU börjat gå över med skräpet? kan ju inte ha börjat nyligen? eller har de tidigare ägarna krattat deras tomt? verkar som om nåt annat ligger bakom, om de haft medgörliga grannar tidigare så kanske de saknar dem?
 
Du kan väl låna ut din ståtliga traktor som du har som avatar, och låta nån gå lös på kottfacisternas trädgård. Då får dom nog annat att tänka på än att trakassera ungt folk.
 
Hatar griniga människor. Speciellt äldre griniga.
 
Man hör emellanåt historier om folk som slår i kopparspik, barkar av eller rent av sågar ner träd om natten på en grannes tomt för att de stör sig på den och grannen inte vill ta ner dem.

I förebyggande syfte kanske man bara skall dokumentera det hela och göra en formell polisanmälan bara för att få det i protokollen vem det är som stör sig på träden. Då törs de förhoppningsvis inte eskalera det egenmäktiga förfarandet till inefatta 'trädamord' .

Att ge igen försätter en bara i en sämre sitts.
 
Det finns ju två delar här:
1. Trädet som fäller löv och kottar ställer till en olägenhet för grannen.
2. Grannen dumpar avfall på trädägarens tomt.

#2 är ju helt klart ett fall av egenmäktigt förfarande och nedskräpning.
#1 Berättigar väl rimligen grannen till någon form av kompensation om det handlar om mängder som kräver stora arbetsinsatser, men att kratta lite löv då och då får man ju räkna med som villaägare.
 
Det där har varit uppe i tidigare trådar. nedfall från träd och annan växtlighet får man räkna med på sin tomt. Vare sig det gäller "vilda" träd eller odlade träd. Dvs man kan inte komma och kräva ersättning för det från trädägaren.
 
Har dina bekanta byggt ett nytt hus eller flyttat in i ett befintligt? Om huset redan fanns, sade säljaren något om grannarnas "löv- och kottfobi"? Frågan är väl hur de agerat om tomten inte varit bebyggd, om de bara krattat och hällt ut eller krävt av markägaren att träden skulle fällas.
Folk är konstiga ibland :(
 
Vilka idioter det finns. Jag skulle göra en polisanmälan utan att ens diskutera med grannen. Gör man något sådant så är det garanterat lönlöst att föra en vettig diskussion. Då är det bättre att lagen får säga sitt om vad som är rätt och fel.
 
imported_Anders_S skrev:
Vilka idioter det finns. Jag skulle göra en polisanmälan utan att ens diskutera med grannen. Gör man något sådant så är det garanterat lönlöst att föra en vettig diskussion. Då är det bättre att lagen får säga sitt om vad som är rätt och fel.
Ja gskulle göra en varinant på det, om grannen är så grinig att det inte går att tala med dom alltså.
Prata med grannen och berätta att dumpning av avfall på min tomt är inte tillåtet och att det kommer polisanmälas om det fortsätter.

Inna dess kan man ju göra ett till försök att diskutera frågan, utan att ta ned träden förstås.

Kanske kan man erbjuda en plats där grannen kan hälla ut löven - en komposthög, som en kompromiss ?

Förvisso får man räkna med trädens lövfällning, men om man tycker det är jobbigt att grannens träd skräpar ned, och hade tagit ned träden om dom stått på egen tomt, så kanske grannen kan vara lite tillmötesgående och hjälpa till med lövröjning ngn gång per år eller så som en utsträckt hand iaf ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.