Hej,

Har dålig täckning från routern på nedervåningen till ovanvåningen så har dragit en cat6-installtionskabel från routern till en garderob på ovanvåningen.

På ovanvåningen har jag tre rum som jag sedan tänkte dra vidare individuella kablar till från garderoben. Tanken var att sätta en POE-switch i garderoben och sedan uttag med inbyggt wifi i varje rum.

Men uttagen är minst sagt dyra så nu funderar jag på om det finns någon bättre (billigare) lösning. Nu på kort sikt nöjer jag mig med bättre wifi täckning på ovanvåningen så uttag i varje rum kan vänta.

Mitt enda krav är att wifit på ovanvåningen ska heta samma sak som på nedanvåningen.

Jag funderar på om jag ska sätta en switch i garderoben och sedan någon centralt placerad wififörstärkare. Finns det sådana wififörstärkare som tar kabel in och fördelar ut wifi med samma namn som nätverket på nedanvåningen.
 
Walle85
En Unifi AP centralt placerad, de har stöd för PoE.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
M mxlmxlm skrev:
Verkar smidigt. Kabel in och PoE.

Får wifit ut ur den samma namn som min router?
Får och får, det är något du ställer in. Routern och den nya APn kan inte prata med varandra så du kommer inte att få någon mjuk överlämning mellan dem, det blir enheten själv som avgör om den behöver byta. För att överlämning skall fungera behöver du två AP av samma serie.

Det är inget fel på den AP du länkar till, jag har en sådan i källaren men som första AP skulle jag välja en nyare, tex U6+ eller U6 Pro, så du får WiFi6.
 
  • Gilla
mxlmxlm
  • Laddar…
Jaha, vi har fiber in som går till ett modem och sedan vidare till en comhem-router.

Behöver jag alltså byta comhem-router mot en likadan AP som jag länkade? Så jag får två av samma sort i rad för att kunna få samma wifi-nätverk överallt i huset.

I så fall tänker jag mig: fiber in, modem, switch (till ap på nedervåning och ovanvåning och fasta uttag på nedervåning), ap på nedervåning, switch (till ap på ovanvåning och fasta uttag på ovanvåning), ap på ovanvåning.

Kan det fungera?
 
M mxlmxlm skrev:
Jaha, vi har fiber in som går till ett modem och sedan vidare till en comhem-router.

Behöver jag alltså byta comhem-router mot en likadan AP som jag länkade? Så jag får två av samma sort i rad för att kunna få samma wifi-nätverk överallt i huset.

I så fall tänker jag mig: fiber in, modem, switch (till ap på nedervåning och ovanvåning och fasta uttag på nedervåning), ap på nedervåning, switch (till ap på ovanvåning och fasta uttag på ovanvåning), ap på ovanvåning.

Kan det fungera?
Kommer inte fungera, du kan inte byta en router mot en AP. Du behöver fortfarande en router om inte modemet har routerfunktion inbyggt.

Ubiquiti AP är helt OK prylar men köp en som stöder WiFi-6 när du ändå ska köpa. Den du länkade till är en gammal modell.
Så en U6+, U6 Pro eller U6 Lite hade jag skaffat istället för en AC Lite

Du kan ställa in samma befintliga WiFi-namn och WiFi-lösen även på den nya AP.

Det mest optimala och smidiga hade kanske varit att byta ut även routern till någon Ubiquiti historia för att ställa in och hantera hela nätverket från ett och samma ställe.
Nya UniFi Express verkar vara en trevlig liten router med inbyggd WiFi och controller.
 
Ursäkta att jag är lite trögfattad men skulle jag alltså kunna stänga av wifit på min befintliga router och koppla på en av de ap:ar du länkade och dra en kabeln från routern till en switch på ovanvåningen och från den koppla en till ap? Blir det då samma nätverk? Och att jag kan koppla in annnan utrustning via switchen eller routern tex en tv via kabel.

Då är det trådlösa nätverket styrt av samma fabrikat.

Men det kanske inte fungerar om det går via routrar och switch.
 
Eller du menade kanske att jag rent av bara kan köpa en ap och byta namn och lösen till samma som min befintliga comhem-router och att alltihop då blir sömlöst?
 

Bästa svaret

Ja, du kan antingen ställa in gamla befintliga WiFi-uppgifter i den nya accesspunkten eller stänga av WiFi i routern och skapa ett nytt WiFi för dina nya accesspunkter.

Annars tänker du rätt. Från din router drar du en kabel till en switch (lämpligen en med inbyggd PoE) för att slippa strömadapters till accesspunkterna. Från switchen drar du sen kablar till dina accesspunkter och övriga prylar du vill ansluta. Alla prylar kommer att komma åt varandra om du inte ändrar inställningar som förhindrar detta.
 
Vilket eshsystem som helst från någon av de större tillverkarna borde duga. Dra ett Cat6-nätverk som du pluggar in i varje burk för maximal prestanda och se till att du har ett vägguttag i närheten. Billigt och bra. Sedan TROR jag att Apples sista generation A1521 som klarar 802.11ac kan upptäcka kompisar på samma trådande nätverk och i praktiken fungera som mest men jag är inser säker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Strålande, tack.

Då får det bli en kabel från routern till POE-switch på ovanvåning och därifrån en kabel till en ap på ovanvåningen med samma namn och lösenord som routern på nedanvåningen.

Billigast, stänger jag av wifit på routern på nedanvåningen så måste jag köpa två ap:ar men det ger samma effekt som att bara köpa en och byta namn och lösenord på tolkar jag det som.
 
Har du inte ström på övervåningen, POE blir väl bara dyrare?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Vilket eshsystem som helst från någon av de större tillverkarna borde duga. Dra ett Cat6-nätverk som du pluggar in i varje burk för maximal prestanda och se till att du har ett vägguttag i närheten. Billigt och bra. Sedan TROR jag att Apples sista generation A1521 som klarar 802.11ac kan upptäcka kompisar på samma trådande nätverk och i praktiken fungera som mest men jag är inser säker.
Nej, han vill inte köra Mesh och har ju redan förberett med en kabel till ovanvåningen för att slippa Mesh.
Apples AirPort Extreme från 2013 hade jag inte rekommenderat. Finns betydligt bättre prylar idag.
 
S SirKnasen skrev:
Nej, han vill inte köra Mesh och har ju redan förberett med en kabel till ovanvåningen för att slippa Mesh.
Apples AirPort Extreme från 2013 hade jag inte rekommenderat. Finns betydligt bättre prylar idag.
Jag missade var det står att han inte vill köra mesh. Hans krav verkade vara samma SSID i hela huset. Jag är väl medveten om att Äpplet A1521 inte är det senaste inom WiFi men den gör jobbet och jag fick uppfattningen att TS inte hade överdrivet stor budget.
 
D Dilato skrev:
Har du inte ström på övervåningen, POE blir väl bara dyrare?
En PoE-switch är nog inte mycket dyrare än en vanlig switch + en PoE-adapter till accesspunkten.
Sällan PoE-adapters ingår när man köper en accesspunkt
 
  • Gilla
mxlmxlm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.