Jag har en gammal 2 TB-USB2-disk här hemma som jag gärna hade flyttat till vårat teknikrum (google nest mesh router) pga att den för en hel del brummande och knattrande där den står idag (i vårat kontor). Det hade varit trevligt med en sorts ethernetadapter med en liten fil-server där man kopplar in sin disk med en usb-hane i ena änden, och sen en ethernetkabel i den andra. Jag vet att man kan använda en RP4 för detta, men vill gärna ha en billig plug and play-lösning.

Disken i sig är en kvarleva från när vi körde Windows Home Server, där man kunde plugga in vad för sorts disk som helst (nästan) och så lades den till i en stor virtuell diskshare. Har inte längre en server som står och tuggar i garderoben, men nyttan med lokalt filutrymme har gjort sig påmint när jag skulle ta en backup av fruns iphone... 60 GB.

/
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Tror inte du kommer undan billigare än en RPi 4 med OpenMediaVault
60GB osynkat på en iPhone? Vad är det för datatyp?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tror inte du kommer undan billigare än en RPi 4 med OpenMediaVault
60GB osynkat på en iPhone? Vad är det för datatyp?
Det är så illa alltså. Vad synd, hade hoppats på någon liten fin sak med en mikrodator typ ardurino eller liknande som exponerade hela disken som en samba-share... ja då får den stå här i arbetsrummet kopplad till min arbetslaptop. Ska se om det går att ljudisolera den på något sätt, den alstrar ingen värme alls och har inga ventilationshål heller.

Det är en iphone-backup, från itunes. Fråga mig inte vad det är frun har på sin telefon, bilder och filmer från typ 10 år tillbaka kanske.
 
Du har inga usb portar på någon router du har tillgång till. Några av mina gamla Netgear hade möjlighet att koppla in och dela ut en USB disk i nätet.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om det bara är "ibland utrymme" så får du en ny (helt tyst) usb ansluten ssd med 1TB utrymme för ungefär en tusenlapp.

Den är dessutom både blixtsnabb och pålitlig,
dvs motsatsen till din gamla trötta opålitliga disk.

Det går nog att hitta en budgetvariant med nyare snurrdisk som är lite billigare än denna.

Ska du ha lokal backup av saker så skulle jag valt ett färdigt NAS med 2 diskslottar från Synology, Qnap eller motsvarande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.