Min svärmor funderar på att klä sitt hus med trä. I dagsläget är det klätt med eternitplattor. Min fråga är då, kan man klä huset med trä direkt utanpå eternitplattorna eller måste man ta bort dem? Vad säger bestämmelserna?

Tacksam för svar.
 
Hej!

Det finns en del här på forumet om Eternit. Här är t.ex en länk.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17241/9#9

Vi har bytt fasad från Eternit till trä. Jag rekommenderar att ni tar bort Eterniten. Den är väldigt skör och kommer helt säkert att gå sönder om ni försöker spika något utanpå den.

Ta bort Eternit kan man göra på två olika sätt:
1) Göra det själv = billigt och tungt. (Vår eternit vägde ungefär 2 ton)
2) Hyra firma = dyrt eftersom Eterniten innehåller Asbest och rivningsfirman måste skydda sig mot det.

Vi tog bort Eterniten och lockläkten (tillhörande den gamla träpanelen under) och satte sedan på 5 cm isolering och en ny träfasad.

2006-09-30_4.JPG
 
Det finns också en artikel på byggahus.se ... :)

http://www.byggahus.se/bygga/eternit_byta_bevara.htm

Personligen skulle jag ta ner eterniten, dels p.g.a. skaderisken som pinebar nämner, men också för att det är ett ypperligt tillfälle att inspektera skicket på underlaget. Om inte då, när annars? Vi har ett par uthus lappade med eternit som vi planerar att ta ner nästa år, jag tänker att det är lika bra att göra det fort, innan nån urspårad byggnadsantikvarie kommer och k-märker dessa fula, hälsovådliga fasader ;)!
 
Hej igen!

Eternit är faktiskt inte hälsofarligt utomhus så länge man inte rör det. Det är ett fantastiskt lättunderhållet och hållbart fasadmaterial. Men som sagt, det är inte så snyggt.

/pinebar
 
Den är faktiskt inte hälsofarlig inomhus heller så länge man inte har sönder den.
 
Hej
Jag håller nog med Gunnar.. Jag skulle/ och har tagit bort vår eternit på vårat hus.
Nedplockningen går riktigt fort, jag använde bara stege och andningsmask och en slipad hovtång att rycka ut spiken med.
På så sätt så gick inte många plattor sönder.
Visst var det lite jobb men jag rev lätt ner en sida på huset på kanske 2-3 timmar inkl träreglarna.
bilder finns på våran hemsida under panel.
Vårt hus

Lycka till
 
Det kommer att kosta oss 50,000 ex moms för oss att blir av med eterniten på fasaden (200 m2). Mycket pengar, men då blir det bra gjort. Ingen sjafs med granar och sådant (vi bor i ett radhus).

Firman som gör jobbet kommer med rymddräkt och en husvagn med dusch.
 
  • Gilla
Tornet2
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.