Hej!

Vi ska renovera vårat kök i höst, vi står nu inför ett dilemma, vi ska ju byta köksfläkten och allt vad det innebär, men idag sitter det en eternitkanal, det hade varit skönt att få bort den men samtidigt känns det skrämmande att det kommer frigöras massa farliga partiklar vid borttagning isåfall..... (vi kommer såklart låta en sakkunnig utföra det arbetet)

Hur har ni andra gjort som haft likande?
Vem har utfört arbetet med borttagning av denna?
Saneringsfirma?

Vore hemskt tacksam för tips och idéer!
 
  • Köksskåp öppet ovanför spis, visar ventilationsschakt, hyllor och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp öppet med tallrikar och glas, retro tapet och köksfläkt syns, poster med köttdiagram på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eternitkanalen är väll jätte bra så skall ni fortfarande ha en kanal skulle jag låta den sitta kvar.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle plockat bort den själv.
Vattna med blomspruta under arbetet om ni vill vara försiktiga.
Men absolut ingenting kommer hända för att man tar bort en kanal.
River man 10 st om dagen i 10 års tid och röker ett paket cigg om dagen, då börjar det bli farligt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
En person står med en blomspruta fylld med vatten och set till att det konstant finns en tät vattendimma runt kanalen, samtidigt försöker en annan person vicka/tvinga loss med verktyg kanalen från gjutjärnsanslutningen. I värsta fall slå ett slag med en hammare så att kanalen delas, extra viktigt med mycket vatten i luften i så fall.
Sedan våttorka insidan av skåpet, hälla vattnet i gräsmattan,sedan slänga hinken och trasan.
Gjort på 10-15minuter, lägg tusenlapparna där det gör skillnad istället.
 
Står inför liknande problem, hur gjorde ni?

Har två rör som sitter ihop med något lim där jag behöver få bort det nedre röret för att få plats med en ny fläkt
Dammluddig torktumlarslang i trångt utrymme med träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte nån som bara tätat då? Jag har dragit isär flera dylika och det har räckt att rucka lite på dem.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Jag hade en likadan kanal i mitt kök och det var inga större problem att få isär delarna när man bara vickade lite försiktigt. Mina rör var skarvade med någon sorts murbruk och det var bara det bruket som sprack så det var inte heller något problem med asbest-damm och liknande. Sen går det ju utmärkt att skarva ihop det nya ventilationsröret med de gamla eternitrören på vinden om man vill det.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Sist jag hade en eternitkanal att få bort lyfte vi bara ut den. Samma där med skarvarna att det var att rucka och trixa lite för att få isär, men ingen fara.

Första gången var jag dock överförsiktig och tog in en firma. Saneraren i fråga tyckte då gott att jag kunde fixa det själv i framtiden. Det enda han varnade mig för var att sätta sågen i asbestklädda rörböjar.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
A
ställ en påse under, inte en med plastpåseskatt utan en i papper, sen är det bara att slå sönder det man inte vill ha kvar. Fixat...
 
Inte haft tid att ta ta i detta förrän nu, testade att vicka på kanalen men det rörde sig inget i skarven efter böjen utan bara i någon skarv i den inbyggda delen ovanför köksskåpet.
Borde väl vara ok att skära lite i massan i skarven för att få loss kanalen?
 
P perka99 skrev:
Inte haft tid att ta ta i detta förrän nu, testade att vicka på kanalen men det rörde sig inget i skarven efter böjen utan bara i någon skarv i den inbyggda delen ovanför köksskåpet.
Borde väl vara ok att skära lite i massan i skarven för att få loss kanalen?
Fick loss den till slut, övre delen gick sönder lite i skarven men hade virat en blöt handduk runt skarven så borde tagit det mesta av dammet.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Kan bara tipsa om glove bag för er som ska göra detta i framtiden.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Plocka bort det själv. Det kostar alldeles för mkt att låta någon göra detta.

Skarvarna borde bara vara att dra isär om man vickar lite på det. Köp en mask som skyddar mot dammet. Tror att det kan vara P3 men kolla för säkerhets skull. Och kanske vira in skarven med en blöt handduk eller något.

Har plockat mycket eternit för att jag var tvungen.
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kan bara tipsa om glove bag för er som ska göra detta i framtiden.
Var skaffar man såna? Länk?
 
D Dublin skrev:
Var skaffar man såna? Länk?
Googla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.