Vi har börjat ta ned eterniten från vårt hus. Använder engånskläder, halvmask och billiga handskar som jag slänger. Nu undrar jag vad jag ska göra med dammet.

Jag sprutar vatten på varje skiva och sköljer av verktygen. Är det som rinner av farligt? Det rinner ned i rabbaten. Jag tänker mig att det inte dröjer så länge innan fibrerena fastnar i jorden och stannar där. Fel eller rätt?
 
Du skall nog ta ned eternitplattorna hela.
Allt annat frisläpper asbestfibrer.

Det du sköljer av kommer ju så småningom att torka,
och då kan dammet virvla upp igen.

Hur farligt det är med små mängder asbestdamm vet jag dock inte.

Tag ned plattorna hela!

//KoW
 
försök ta ner dem hela..om det går..
asbetsdamm kan vara väldigt farligt,även i små mängder
men kan ta lång tid innan det märks15-20år...
inget man vill uppleva
 
Inga problem att få ner plattorna hela. Men det kommer kanske loss damm ändå!
Tillsvidare försöker jag inte samla upp det för jag vet inte riktig hur jag ska göra. Vad står det i reglementet för sköljvatten?
 
Man ska vara försiktig med asbest och undvika inandning men man behöver inte bli manisk, det är inte gjort av cyanid.
Vissa kommuner har fortfarande gamla vattenledningrör gjorda av Asbest och det vattnet dricker folk.

Mvh
 
Varför skall du skölja av skivorna? Tag ner skivorna utan att såga eller på annat sätt skada skivorna, är de hela, skall det inte frigöras någon asbets, det är det som är farligt. Vi tog själva ner ett eternit tak, och körde till en återvinninsstation som tog emot eternit. Man får göra det själv, tar man hjälp av någon annan är det strikta regler om sanering odyl. Man bör ändå använda munskydd och lämpliga kläder för egen del. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.