Hej

Håller på att renovera en ladugård. Väggarna är liggande timmer som sen har klätts med vindpapp och sedan troligtvis flak av träullit och sedan slammats. Kan detta på något sätt innehålla spår av eternit. Ladugården är renoverad på 60 talet. IMG_0266.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Ett tillägg, jag antar att detta är träullit för det består av kutterspån inbakad i "cement" och är i skivor
 
Hur menar du nu? Eternit är ett skivmaterial. Menar du asbest möjligtvis?
 
Jag menar asbest
 
Nej, de innehåller ingen asbest
 
Hej

Jag är ganska okunnig när det gäller detta. Kan det de har slammat med innehålla asbest eller gick det bara att köpa i skivmaterial på den tiden så kallad eternit?
 
Det är högst osannolikt att dom blandat i asbest i bruket, är du fortfarande osäker får du skicka på analys.
 
Hur funkade det på den tiden, köpte man asbest i lösvikt som man sedan blandade?
 
Hakr skrev:
Hej

Jag är ganska okunnig när det gäler detta. Kan det de har slammat med innehålla asbest eller gick det bara att köpa i skivmaterial på den tiden å kallad eternit?
Om materialet syftar på är en cementslamning så kan den mycket väl innehålla asbest.
Det förekom att man blandade asbest i cementen direkt i blandaren, i syfte att få en mer formbar och starkare cement för speciella syften. T ex är väggarna i min egen källare från 1968, slanmade med en asbesthaltig cement.
Skicka in för analys innan du river något.
 
Jag har även hört ryktesvägar att stående stora ventilationstrummor i gamla ladugårdar innehöll asbest, var det själva ventilationstrumman i sig eller det man klädde trumman med träullit och sedan slammat?
 
Ventilationstrummor/kanaler med asbest, är vanligtvis fyrkantiga rökanaler och gjorda av eternit (även kallt asbestcement). Sådana kanaler är mycket vanliga i äldre hus. Både som rökkanaler och till/frånluftskanaler
 
S
Hakr skrev:
Hur funkade det på den tiden, köpte man asbest i lösvikt som man sedan blandade?
nja mera i säck.
en tid blandade dom asbest fibrer i allt
 
T
SBH skrev:
nja mera i säck.
en tid blandade dom asbest fibrer i allt
Även i filmjölk istället för musli:wow:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S
tank77 skrev:
Även i filmjölk istället för musli:wow:
löjlig kommentar
 
SBH skrev:
löjlig kommentar
Men den är nästan rätt. Asbest var så billigt så förutom att utnyttja det för armerande och brandskyddande syfte drygade man ut olika produkter med asbest för att spara pengar. Gamla hederliga Ballograf-pennor kan innehålla asbest, just av den senare anledningen. Faktiskt. I alla fall fick jag lära mig det på asbestsanerarkursen jag gick tidigt 1990-tal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.