Funderar på att ta bort eternitplattorna på sommarstugan, vad kan det kosta om man låter ett proffs göra det? Huset är enplans och har ca 50 kvm målade eternit-plattor från början av 50-talet.
 
Jag vet inte vad priset är, men dyrt blir det att låta en entreprenör göra ett så lätt arbete!
 
LyckeK skrev:
Jag vet inte vad priset är, men dyrt blir det att låta en entreprenör göra ett så lätt arbete!
Är det verkligen så enkelt? Behövs det inte både speciell skyddsutrustning och att plattorna hanteras som farligt avfall?
 
Har bytt ut eterniten på vårt hus (3-plan...). Det går alldeles utmärkt att göra det själv. Använder man bara en bra mask och är försiktig när man tar ner plattorna (jag fick ner de flesta hela) så är det nog relativt riskfritt. Man är ju utomhus också!
 
Hej!

Vi tar också bort vår eternit själva. Enkelt är en överdrift. Eller hur man nu ska säga. Det är inte svårt på något vis men ganska tungt. Eterniten är tung och skivorna blir vassa när de går av. Men vi har valt att göra det själva av kostnadsskäl också.

I Stockholm finns det två soptipparsom tar emot eternit utan avgift från privatpersoner om man ringer och förvarnar dem innan. Man ska packa eterniten i dubbla plastpåsar och skriva Asbest på. Då får man lämna in en gratis.

/pinebar
 
pinebar skrev:
I Stockholm finns det två soptipparsom tar emot eternit utan avgift från privatpersoner om man ringer och förvarnar dem innan. Man ska packa eterniten i dubbla plastpåsar och skriva Asbest på. Då får man lämna in en gratis.

/pinebar
Och i Botkyrkas ÅVC kan man lämna in det utan plastpåsar i en vanlig container. Gratis. Utan förvarning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.