Hej!

Jag och min sambo skall flytta till ett 40-talshus om två månader. Tror det är byggt -45 och det mesta som är från själva bygget är av trä. Köket är platsbyggt och garderober m.m. är från den tiden. Däremot så var det en del renoveringar som gjordes -55, av min farfar. Då sattes den extremt fula och av mig hatade eterniten. Hela huset är klätt med eternitplattorna och spillet som blev över spikades upp i taket i källaren. En stor skiva sitter även uppspikad bakom en arbetsbänk i garaget. Jag har förstått att tjusningen för detta material var passionerad för många då. :banghead:

Vi har förlikat oss med tanken att huset är klätt med dessa plattor (det är ju så fult, men det kan ju inte skada oss när det sitter utanpå), däremot så fick jag en liten ångestattack när jag såg att det satt inomhus, i tvättstugan. Jag kan inte riktigt släppa den tanken att jag skall stå och slänga in tvätt i tvättmaskin och torktumlare när jag har lösa eternitplattor ovanför mitt huvud. (plattorna är fastspikade och sedan övermålade med vit färg, men några spikar har släppt så att vissa skivor inte längre sitter direkt mot taket). Till saken hör att min pappa äger huset, så vi "hyr" det bara, och han är inget stor fan utav att renovera. Allt som kostar pengar skyr han som pesten och när jag började prata om eternit och att det är hälsovådligt, innehåller asbest m.m. så tittade han på mig som om jag snackade utomjordiska. Våra erfarenheter är att sanering av t.ex asbest inte är gratis. Nu skulle nog bara borttagning av plattorna i tvättstugan kosta typ 5000-10 000 kronor, men det är ju inget som vi tänker lägga, då vi inte äger huset. :|

Finns det någon som har tips på hur vi kan göra? Vi är lite händiga båda två, men ibland är vi väldigt osäkra. Kan man "försegla" det på något vis? Kanske att man spikar upp byggplast och tejpar så det blir tätt?
 
Skruvar åt skivorna så att de sitter fast..?
 
Om du har ångest över detta, införskaffa skyddsmask och slit ut det själv och spara hantverkskostnaderna.

Eller låt det vara kvar och fäst upp det bättre.
Är det redan målat och man inte "rör" i det så avges heller inga asbestfiber.
 
MariaRagnar skrev:
Allt som kostar pengar skyr han som pesten och när jag började prata om eternit och att det är hälsovådligt, innehåller asbest m.m. så tittade han på mig som om jag snackade utomjordiska.
Föräldrar tror gärna att ungarna snackar utomjordiska.
Numera köper min mor dock lika mycket ekologisk mat som vad jag gör, och båda har accepterat att det finns andra husbyggarmaterial i dag än när de byggde hus.
 
Ett alternativ är ju att vi gör det själva, men vi är båda lite motvilliga just med eterniten. Vi hade fått tömma tvättstugan och försegla in till huset. Engångsdräkt, ansiktsmask med filter samt hyra av dammsugare hade ju gått på en liten summa. Dessutom så hade arbetstiden med våttorkning efteråt varit en del också. Kommunen tar inte emot asbest på återvinningen där heller, står att man får kontakta dom för info. Så det kommer väl troligtvis att kosta också (att göra sig av med det alltså)... Och han håller ju hårt i pengarna... :confused:

Att fästa upp det bättre är ju också ett alternativ, jag ställer mig bara frågan hur man ska skruva/spika upp det utan att det dammar? Plattorna var ju inte målade innan dom sattes upp utan efteråt, det ser man nu när det glipar...

Vi är lite antingen eller som par - antingen gör man saker riktigt ordentligt, eller så skiter man i allt. Hade det inte gällt just tvättstugan så hade det kvittat. Att tvätta vår 2åriga sons kläder där känns jobbigt om vi inte gör det "ordentligt"...
 
haavard skrev:
Föräldrar tror gärna att ungarna snackar utomjordiska.
Numera köper min mor dock lika mycket ekologisk mat som vad jag gör, och båda har accepterat att det finns andra husbyggarmaterial i dag än när de byggde hus.
Jag är yngsta barnet (28 år) och skrattar inte folk åt mig så säger dom "men lilla gumman". Jag bjuder på det, för jag vet att jag oftast har rätt :cool:
 
Den asbest som finns i skivorna är "förseglad" inne i skivan. Ev. damm som finns nu är inte asbesthaltitg.

Asbest frigörs om du sågar, eller borrar i materialet, troligen även i mycket liten mängd om plattan spricker.

Om du vill skruva upp skivorna bättre i taket, så försök återanvända bef. skruvhål.

Vill du riva ned det från taket så skulle jag nog i första hand bara skuva ur skruvarna om de är skruvade. Det frigörs inget damm då.

Är det spik, så kan det vara svårt att lå loss dem utan att de spricker i hörnen runt spikhålen.

Då skulle jag tejpa plast under skivan, bryta loss den. Och sedan försiktigt släppa ner den i plasten och slå in den i plast. Samtidigt vara beredd med trasa och torka ytor som kan ha fått damm på sig när skivan sprack där inbakad i plast.

Dammsugare skall man inte använda, dammsugarfilter släpper igenom asbestfiber. Använd riktig halvmask, med rätt typ av filter. Den masken är väldigt braq till andra underhållsarbeten senare också. Även vanligt byggdamm är hälsovådligt
 
Mikael_L
Ärligt talat så behöver du inte vara orolig.
Går du bara en enda gång i hela ditt liv en promenad längs hela hornsgatan i stockholm så har du fått i dig mer farliga småpartiklar än de där asbestskivorna kan ge dig om du sover i tvättstugan, - hela livet ut.

Vi blir ju ständigt matade med larmrapporter och får veta alla risker hela tiden. Det är väldigt lätt att tappa perspektivet.

I er sits skulle jag dra ut en av de lösa spikarna och kolla hur lång den är.
Sen ta lika lång skruv och ersätta tillräckligt många lösa spikar med skruv så skivorna hänger fast ordentligt.
(Det kan vara ide att skruva på samma ställen som spiken, så det finns något som fäster bakom, samt att man inte plötsligt skruvar in i ett vatten eller elrör.)

Sen skulle jag ev avsluta med att måla, minst lika mycket för att det blir fint och fräscht som att färgen även binder ev damm.
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
hempularen skrev:
Den asbest som finns i skivorna är "förseglad" inne i skivan. Ev. damm som finns nu är inte asbesthaltitg.

Asbest frigörs om du sågar, eller borrar i materialet, troligen även i mycket liten mängd om plattan spricker
Men då borde vi väl egentligen kunna "bygga in det". Vi har funderat på att renovera upp tvättstugan och då sätta ett nytt innertak, måla väggarna och fixa ett nytt golv, just nu är det bara klassisk ofixad källare-känsla. Om man bygger in det (och inte förstör det) så kan det ju ligga och gotta sig där inne och gör ingen skada alls?
 
Mikael_L skrev:
Ärligt talat så behöver du inte vara orolig.
Går du bara en enda gång i hela ditt liv en promenad längs hela hornsgatan i stockholm så har du fått i dig mer farliga småpartiklar än de där asbestskivorna kan ge dig om du sover i tvättstugan, - hela livet ut.

Vi blir ju ständigt matade med larmrapporter och får veta alla risker hela tiden. Det är väldigt lätt att tappa perspektivet.
Är väldigt medveten om detta. Därför kände jag att jag behövde göra ett inlägg här, då det inte alltid är lätt att hålla sig till realistiska tankar alltid.

Pratar man med en saneringsfirma så "överdriver" dom, jag förstår ju självfallet att dom vill tjäna pengar osv, men även att riskerna för dom är helt annorlunda än för mig som varken är rivare, isolerare eller gammal hederlig arbetare från 50-60-talet. Jag _vet_ ju att tillfälliga exponeringar inte är något att ligga sömnlös över på nätterna, då jag förmodligen fått i mig både det ena och det andra samt säkert en del asbest under dom 5 åren jag har bott i centrala Göteborg. Skall tilläggas att jag rökte i 6 år också. Men på senare år har jag blivit mycket mera försiktig, vi skall inte tala om vilka sjuka mekanismer som trädde i kraft när vi fick vår son. Så nu vill jag väl bara vara så försiktig som det går.
 
Mikael_L
MariaRagnar skrev:
Men då borde vi väl egentligen kunna "bygga in det". Vi har funderat på att renovera upp tvättstugan och då sätta ett nytt innertak, måla väggarna och fixa ett nytt golv, just nu är det bara klassisk ofixad källare-känsla. Om man bygger in det (och inte förstör det) så kan det ju ligga och gotta sig där inne och gör ingen skada alls?
Japp.

Asbest som produkt är i sig självt så jävla stabilt att det finns verkligen inget "som läcker ut".
Det är väl bara vid sågning och bearbetning som det kan komma ut en ganska liten mängd fibrer.

Statistiskt sett är det i princip helt ofarligt att bearbeta asbest i rimlig omfattning, utan skydd, några gånger i sitt liv.
Men statistik skulle dock inte räcka för mig. Skulle jag slita ner ett sådant tak, eller en sådan fasad skulle jag självklart åtminstone ha på mig en enklare halvmask. Helt OK sådana finns för typ en hundring på Jula och likn ställen.
Men för att dra in några skruv i skivan?, nja .. då skruvar jag nog bara, kanske håller andan ... ;)
 
M
Asbest är inte giftigt, så det är inte halten som avgör i princip, även om högre exponering ökar sannolikheten att du drabbas. Fibrerna är sk nano-fibrer. Man tror att risken består i att fibrerna är för länga för att helt kunna omslutas av de vita blodkropparna, vilket gör att den vassa fibern kan fortsätta att skada andra celler.
 
Micke64 skrev:
Asbest är inte giftigt, så det är inte halten som avgör i princip, även om högre exponering ökar sannolikheten att du drabbas. Fibrerna är sk nano-fibrer. Man tror att risken består i att fibrerna är för länga för att helt kunna omslutas av de vita blodkropparna, vilket gör att den vassa fibern kan fortsätta att skada andra celler.
Okej, ja jag har förstått att det också handlar om dos, men att man egentligen skulle kunna utveckla cancer utav en enda fiber, om oturen är framme. Men den där ensamma fibern som kommer i luften och åker ner i mina lungor kan ju egentligen komma från vilket ställe som helst. Den kan ju lika mycket komma från grannens källare som från lastbilen som kör förbi, så det där med att man skulle vara säker någonstans är väl att glömma antar jag. Men när man är i farten med hammaren så kan man ju göra vad man kan för att skydda sig.
 
MariaRagnar skrev:
Men då borde vi väl egentligen kunna "bygga in det". Vi har funderat på att renovera upp tvättstugan och då sätta ett nytt innertak, måla väggarna och fixa ett nytt golv, just nu är det bara klassisk ofixad källare-känsla. Om man bygger in det (och inte förstör det) så kan det ju ligga och gotta sig där inne och gör ingen skada alls?
Jamen då börjar det kosta pengar. Är din far införstådd med det. :wow:
Då kan han kanske glänta på plånboken något lite mer och få bort eterniten en gång för alla :)
 
roland53 skrev:
Jamen då börjar det kosta pengar. Är din far införstådd med det. :wow:
Då kan han kanske glänta på plånboken något lite mer och få bort eterniten en gång för alla :)
Ja, det kostar pengar! Vi är luriga typer, så detta tänkte vi lägga fram lite senare i processen, alltså inte just nu som idag ;) En uppfräschning behöver ju inte kosta skjortan, det mesta tänkte vi göra själva... Men just att pilla på eterniten är vi ju lite rädda för... Frågan är väl vilket alternativ den snåle tar? 1. Ta bort eterniten av en firma och sedan sätta upp ett nytt innertak, måla osv. Eller 2. Bygga in eterniten i ett nytt innertak och sedan måla osv.. Vilket alternativ är bäst? Svaren lär väl bli lika många som i den här tråden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.