Hej byggahus!

Jag har hängt här i några månader nu och läst tråd efter tråd, och det verkar finnas många här med så bra kunskap så jag tror det är dags för mig att slänga ut en fråga nu :)

Vi har för några månader sedan köpt ett hus som är byggt 1962.
Det är en 1 1/2 plans villa med källare där det tidigare funnits ett garage som 1975 byggdes om till extra boyta (man byggde igen garageporten med betonghålsten, fyllde igen nedfarten med cement och byggde ett nytt garage i marknivå intill huset).
I gamla garaget, nya rummet, har man sedan reglat väggar och satt spånskivor, reglat upp golv, byggt in garderober osv.
Jag är nu i färd med att blåsa ut allt i rummet för att renovera med putsade väggar, golv med luftspalt osv och jag är lite fundersam till om jag ska ta ner taket eller låta det sitta kvar.

I bygglovsansökan från 1962 står det att innertak i garage, matkällare, tvättstuga och pannrum är eternitskivor, men jag är osäker på om det fortfarande är det? Min teori är att det antingen aldrig sattes in eternitskivor eller att man, när man gjorde om från garage till boyta, bytte från eternit till gipsskivor eller något liknande.
I ett hörn där det tidigare varit garderober har man sågat upp ett hål vid avloppsröret som kommer från badrummet ovanför, och om jag kikar på innertaket i genomskärning ser det inte ut som de eternitskivor jag sett när jag googlat?
Det är väldigt poröst och jag kan lätt bryta loss bitar från det som smular mellan fingrarna - det känns precis som gips alltså.

Vad tror ni andra, är detta någon konstig variant av eternit eller är det helt vanliga gipsskivor?
 
  • Isolering i vägg, synliga träbjälkar, sladdar, skadat område. Byggnadskonstruktion, möjligen renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering i en byggnadskonstruktion, exponerade träbjälkar, sladd, skumgummi och skuggor, möjlig renovering eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller litet objekt, oskarp bakgrund med kök och barstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett litet, oregelbundet formad föremål framför en suddig bakgrund av ett modernt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ser ut som gips..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ser ut som gips..
Ja visst gör det?
Även i pannrummet ser det ut att vara samma typ av innertak om jag kollar där röret till gamla expantionskärlet på vinden varit.
Från de bilder jag sett så ser eternitskivor gråa ut, och tunga/hårda. Detta är lätt och poröst.
 
  • Hål i en vit vägg med synlig trä och en mörk rund struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat tak med exponerad rörelse, sprickor, och flagande färg i övre hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ja du har helt rätt i dina analyser gips är det😊
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.