Någon här som har etanolkonverterat sin bil och som vill dela med sig av erfarenheter (positiva som negativa)?

Nu när bensinen kostar närmare 16 kr och etanolen strax under 10 så blir det väldigt ekonomiskt fördelaktigt att köra på etanol, om nu inte miljöaspekten vore tillräckligt argument. Jag räknar med att kunna spara 2 kr/mil ungefär, vilket gör att en konvertering borde gå att tjäna in relativt snabbt.

Jag har kikat på en ukrainsk lösning som heter Bioadapter (http://bioadapter.com). Kostar ca 900 kr (oklart vad frakten kostar) och är färdig att bara plugga in, förutsatt att man beställer med rätt spridarkontakter.

Någon som har erfarenhet av den? Det vore även kul att höra om ni testat andra varianter, t.ex. andra piggyback-system eller btr-konvertering.
 
jag konverterade en saab v4, funkade bra men besparingen blev inte stor.
dom drar ca 30% mer bränsle vid etanoldrift.
 
Vad har du för bil?
 
Jag har en Citroën Xsara, en 99:a.

skalman1 skrev:
jag konverterade en saab v4, funkade bra men besparingen blev inte stor.
dom drar ca 30% mer bränsle vid etanoldrift.
Jo, men en hyfsad besparing blir det ju med dagens bränslepriser. Min bil drar ca 0,8 l/mil med bensin, jag har räknat så här:

0,8 * 15,73 = 12,58 (bensin)
0,8 * 1,3 * 9,74 = 10,13 (E85)

Det ger i alla fall en skillnad på 2,45 kr/mil. Jag kör runt 2 500 mil/år skulle jag tro, så det blir i storleksordningen 6 000 om året.
 
Glöm inte att det blir tätare service intervaller med E85. Men som det ser ut just nu så är det ju en fördel att åka på E85 ändå.
 
Jo, det är klart, det blir ju några fler oljebyten per år förmodligen, så där försvinner ju kanske en tusenlapp.
 
Om du läst om alla problem som varit med Ford Focus, Volvo Flexfuel etc så skulle jag inte konvertera på egen hand.
 
Vad har det varit för problem?
 
Är det inte en del avgifter i samband med att man konverterar till etanol?

Sedan är det bara en tidsfråga innan etanolen har anpassat sig till bensinpriset igen. Se bara på Dieselpriset och hur det hur det har ökat de senaste 2 åren. :(
 
Nja, avgifter är det väl bara om man gör det "formellt", dvs klassar om bilen till den nya bränsletypen. De flesta gör ju konverteringen ändå och så länge avgasvärdena är ok verkar det inte vara nåt problem för bilprovningen.
 
Passa på att byta bränsleslangar till nya slangar av bra kvalitet som tål etanol också.
 
jag skulle tro att den större kostnaden för delar kommer att äta upp det du sparar pa bränsle.

Jag uppfattade etanolen som ganska "kärv", jag fick bla problem med kärvande delar i förgasaren.
Pa bilar med elpump och spridare borde problemen bli större.
Jag hade dock inga problem med flexifuelfocusen jag hade, men etanolen var periodvis väldigt kass vilket gjorde att bilen hackade vissa tankningar.
 
Saker jag hört och läst när jag funderat på etanolkonvertering själv är att etanolen löser upp avlagringar i äldre motorer, och att den kan vara ganska aggressiv mot vissa typer av legeringar.
 
RoTe
Titta in på http://etanol.nu/
Jag körde min Volvo 240 med elektronisk insprutningsmotor på E85 från 2005 till 2008 med uppehåll för kallaste delen av vintern och det fungerade kanon! Av nyfikenhet testade jag olika konverteringsmetoder. Höjt bränsletryck samt flexitunebox. Båda har sina begränsningar dock. Sedan styrde jag kallstartspridaren manuellt för att kunna kallstarta enkelt.
Det enda problemet jag hade var att färgämnet i etanolen satte igen spridarna. Allt blev alldeles lilafärgat. Men det löste man genom att köra en tank bensin när motorn började gå ryckigt. Problemet uppstod mellan 500-1000 körda mil ungefär. Färgämnet löses som tur är av bensinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.