Hej
Har en inglasad altan på ca 14m2. Dock ej vinterbonad så används bara halva året. Ibland vill man ha lite mer mys eller lite extra värme på altanen.
Lite sugen på en större variant av etanolkamin, avger ca 1kw i värme.
Nån som vet om de avger tillräckligt med värme, o e livrädd för att de ska lukta illa. Det gör nämligen vår liiiiilla etanolkamin som är ngr år gammal.
 
Tomture61
All slags förbränning skapar kolmonoxid (vid dålig förbränning) och koldioxid , om du inte har en bra ventilation så är rådet att skippa detta .
Elvärme !
 
1kW effekt räcker inte för att värma upp en inglasad altan vintertid, det kan jag inte tro. Om du är ute efter utseendet av en kamin/eldstad så finns det el och gaskaminer som båda är ett bättre alternativ än etanol. Etanol är dyrt och smutsigt.
 
När det gäller en inglasad altan kan det aldrig vara problem med ventilationen. 1 kW i värme räcker säkert många gånger. Det gäller bara att det inte är för kallt ute. Problemet är som jag ser det just meningen "livrädd för att det skall lukta." Är du livrädd att det skall lukta så skulle inte jag rekommendera att elda någonting utan skorsten. Möjligtvis med undantag för gasol.
 
Kan också vara en bra ide att ta reda på vad bränslet kostar per kWh, många gånger är el billigare och man slipper noja över att sitta i avgaserna.
 
Nu var ju inte priset en del av frågeställningen. Men när frågan kommer dit så är väl en lämplig utgångspunkt att inget bränsle som kan eldas i en skorstenslös kamin är i närheten av lika billigt som el.
 
Sant. För att svara mer på frågan har jag ca 25 m2 uterum med två av väggarna i form av glasdörrar (kass isolering) och två väggar samt tak bra isolerade, den ena väggen är ju dessutom huset...
1 kW hade inte varit märkbart förutom för den som sitter med värmaren i knät typ.

Har funderat på att sätta upp infravärme och då minst 3 kW, men helst 6 kW. Hellre för mkt och så kan man reglera det (t.ex. pulsa) än att det inte räcker när man vill brassa på. Hög effekt betyder också att det blir varmt "direkt" så man behöver inte elda för kråkorna hela dagen innan man väl ska använda uterummet.
 
Gasolkamin som tillskott för att få upp temperaturen, sen kan du ju ha infra eller nåt annat på el när ni är där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.