Är i färd med att bygga en trappa mellan våra två etage, 52 cm höjdskillnad.

Funderar på hur den inre konstruktionen ska se ut för att vara stabil och funktionell.

Jag har tänkt på att bygga två stabila liggande ramar av ex. 45x145 där den undre sticker fram ett trappstegsdjup framför den övre och på så sätt bilda två steg mellan de två etagen.  Själva stegytan kan sedan få golvspån som underlag för en lamellträ skiva. Sidorna kan sedan kläs med något skivmaterial.

Så har jag tänkt..är det någon som har erfarenhet av något dylikt så knacka gärna ner ett par tips eller skicka en bild på någon snygg lösning
 
Man kan även använda sig av underliggande vangstycken. Då får du inga synliga vangar vid sidorna.
Jag rekommenderar mina kunder att aldrig använda lim eller silicon vid monteringen. ;)
 
Frasse; det såg fint ut. Vill du lite mer ingående beskriva hur konstruktionen var uppbyggd. Du nämnde något om reglar..och kilar.

Till Byggaren; Att du har förstått hur en trappa ska vara konstruerad tror jag framgick, men varför all denna beskrivning om en finsnickare iallafall ska göra jobbet, då behöver ju inte jag bry mig om diverse teknikaliteter. Eller ville du bara showa lite... ;)
 
Byggaren skrev:
Sättstegen fräses in i ett spår i bakre underkant på planstegen och ska gå ner bakom underliggande plansteg för att det inte ska uppstå knarr i trappan.
Intressant, kan du utveckla? Vilka fel med sättsteg ger knarr? Jag ska bygga in en trappa och hade tänkt göra ungifär som du skrev (dock inte fräsa utan använda en liten list).

Personligen tycker jag att det är bra med folk som "showar" så att vi andra kan lära oss något :D
 
Visst, det blev lite oklart.

Vi har 3 st 45x175 (har jag för mig) reglar infästa mellan övre bjälklag och nedre, de bildar alltså en nerförsbacke. På dessa har vi fäst kilsågade regelbitar med rätt höjd/djupförhållande, dessa är underlag för plansteg (de man går på) och sättstegen i bakkant.
Tricket är att få till dessa i våg/lod, sen är det bara att smacka dit stegen. Vi köpte grovsågad ek på fanerkompaniet och byggde stegen av det.

Ska se om jag har några bilder, hittar inget just nu.

En kommentar till byggarens sättsteg, om man vill vara lite extra finurlig ska man hyvla en liten rygg eller puckel på sättstegets översida som spännes mot överliggande plansteg undersida, då minskar man ytterligare risken för gnissel.

I övrigt var det en intressant idé att fräsa laxspår i vangstyckena, det kräver en skaplig precision för att få ihop det men det blir ju stabilt och bra.

Däremot har jag fått för mig att lim är ajabaja när det gäller trappbygge, det ska bara spikas eller skruvas. Har väl förmodligen att göra med att lim på sikt kan släppa och att det då garanterat blir gnissel.
 
frasse skrev:
Däremot har jag fått för mig att lim är ajabaja när det gäller trappbygge, det ska bara spikas eller skruvas. Har väl förmodligen att göra med att lim på sikt kan släppa och att det då garanterat blir gnissel.
:cool: Japp, lim och silicon är en styggelse i trappsammanhang. Likaså spik. :p
Skruv är det som gäller. ;)
 
Jo, jag skulle inte vilja använda spik, men jag läste nånstans om en trappbyggare av den gamla skolan som spikade sina och aldrig kunde tänka sig nåt annat.
 
Lessen, Frasse, men en bild är nog nödvändig för att jag ska greppa trappans inre konstruktion.

Jag såg inte riktigt framför mig hur tre infästade reglar kunde bilda en nerförsbacke...? och som sen hade infästade kilar vilka bildar ett tillräckligt starkt underlag för planstegen.

På tal om att "showa", Det man inte vet något om eller mycket lite behöver man få förklarat för sig och det på enklast möjliga sätt. Byggarens utläggning var som ett utdrag ur en lärobok för trappsnickare termin 2. En god pedagog väljer alltid att möta eleven på dennes nivå av förförståelse, inte att skriva sitt behov av kunskapsproklamerande på dennes näsa.
Ju mer jag har snickrat på vårt boställe desto mer har jag insett att det alltid är bättre att utan prestige våga fråga även om de (i efterhand) självklara alternativen.

I övrigt delar jag uppfattningen att denna utmärkta site är en suverän kunskapsförmedlare till alla oss självbyggare.
 
::) Får man bjuda på en pedagogisk bild som reder ut begreppen:

bild3_g12_k77.gif

Det är alltså trappan med sättsteg (=den högra) som Frasse menar. Beskrivningen avser en utomhustrappa, men funkar även för en invändig om du använder hela plan- & sättsteg. ;)

http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=76   :)
 
Don Immo har dragit spiken i huvet (eller hur var det nu?) , så ser det i princip ut.

Om du tittar på hans länk så ser du hur bygget går till.
Vi har inte limmat kilarna, däremot så förstärkte vi konstruktionen genom att lägga kraftig plywood på båda sidor av kilarna som överlappar underliggande regel, då får man mycket att skruva i.

Jag har inte hittat några konstruktionbilder från trappbygget, men Immobils bild är ganska förklarande, eller?
 
Sjysst, nu börjar det klarna.

Nu kom tom Byggarens ingående text till sin rätt för att förklara gången på det hela.

Frasse; Hur fäste du vagnstyckena i det övre bjälklaget samt mot det undre golvet för att uppnå tillräcklig hållfasthet ?
 
Det under bjälklaget utgörs till viss del av en kraftigt H balk som går tvärs trappan.
Trappans bärande underligande reglar vilar/hänger inne i stålbalken och i överkant sitter de mot en tvärställd 45x220 regel som är del av övre bjälklaget.

Svårt att beskriva men jag ska kolla igen om jag hittar en bild på det.
 
OK, det är så olika beroende på etagets konstruktion.
Jag har en kantbjälke 45x220 som yttersta regel vid det övre etaget så den skulle jag kunna skruva fast med en genomgående bult. I den undre fästdelen så är det golvspån lagt så där skulle jag kanske behöva något mer än att bara skruva rakt ner i golvet.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.