Är det bästa flispannorna idag om man ser till driftsäkerhet o minsta underhåll?
Vad kostar dessa pannor i 35 resp 50 kW?
Ser att flisförråd verkar kosta ca 50000:-?

Ska o hjälpa en kille ihelgen ev med justering av en janfire pelletsbrännare då det verkar vara hög förbrukning för hus på 200 m2 byggt -90 (ca 10 ton/år)
Då nämde han att han funderar på att bygga flisanläggning då nuvarande garage på 150 m2 skulle byggas ut till 400 m2, Kulvert nergrävd men ej inkopplad ännu..
Så pannan ska ut ur huset o det ska byggas flisanläggning i garage/verkstad (driver firma för service av lastmaskiner) som ska värma huset via 85 meters kulverten..
 
Väljer man ett flissystem från någon av de stora etablerade tillverkarna i exempelvis Österrike så har man en av de bästa på marknaden enligt vad jag erfar. Driftsäkerhet och underhåll är mer avgörande på bränslets beskaffning än anläggningen i sig.
 
_ap_
ETA 35kW kostar ca 191000: - inkl moms, frakt och driftsättning.
3m omrörare och laddgrupp mellan panna och tank.
50kW versionen kostar 12500: - extra.
 
2an skrev:
Är det bästa flispannorna idag om man ser till driftsäkerhet o minsta underhåll?
Vad kostar dessa pannor i 35 resp 50 kW?
Ser att flisförråd verkar kosta ca 50000:-?

Ska o hjälpa en kille ihelgen ev med justering av en janfire pelletsbrännare då det verkar vara hög förbrukning för hus på 200 m2 byggt -90 (ca 10 ton/år)
Då nämde han att han funderar på att bygga flisanläggning då nuvarande garage på 150 m2 skulle byggas ut till 400 m2, Kulvert nergrävd men ej inkopplad ännu..
Så pannan ska ut ur huset o det ska byggas flisanläggning i garage/verkstad (driver firma för service av lastmaskiner) som ska värma huset via 85 meters kulverten..
Du borde nog ta och ta med dig killen där på ett studiebesök... Se och känna.

Om man jämför komponenterna i styningen dimensioner på skruvar materialtjocklek m.m. mellan eta/fröling och finsktillverkade typ ariterm eller veto så ser man ganska snabbt vad som kommer att hålla bäst och ha längst livslängd...

Såg både Vetos och frölings fjäderomrörare nere på nordbygg mässan i våras, frölingen var ju som en matberedare jämfört med vetons monsterpjäs.

Och elstyrningarna på de finska är ju riktiga plc skåp typ siemens S7 medans tysk/österikarna har lödda pic-kort.
 
Redigerat:
_ap_
Allt går ju att göra på 2 sätt.

Med våld.. eller finess.. ;)
 
_ap_ skrev:
Allt går ju att göra på 2 sätt.

Med våld.. eller finess.. ;)

Haha, ja det är nog sant det!

Men det är väl klart man skall kunna skicka igenom en kofot eller dyligt innan automatiken säger ifrån! d^_^b
 
Helt klart måste han försöka åka på lite studiebesök, Verkar ju finnas ETA i västerbotten iaf..
Killen har service på Catepillrar i gruvor så norr/västerbotten passerar han ju nästan överallt då han bor i Skellefteå..

Med tanke på kulverten till huset är 85 meter bör man väl köra med en större acktank i pannrum o en mindre tank med slingor/beredare i huset, Pumpa runt 60° i en 85 meters kulvert gör ju en del förluster o även om flis är billigt verkar de inte lönsamt att köra utan tank i huset o kulvertstyrning..

_ap_ håller du till i Sangis??
 
Ta en sväng förbi LT Energiteknik om han bor i Skellefteå!

Sen finns ju som sagt Biovärme i närheten också.

Ariterm finns ju hos swebo i Boden,
har förvisso hört rykten om att dom är försatt i konkurs...
 
_ap_
Jag personligen bor i Sangis och där finns 2st pannor 70 & 90kW

Sen har vi alldeles nyligen ersatt en 42kW markvärmepump
med en 90kW flisanläggning i Ostvik.
 
_ap_
analog, eller ska jag kalla dig "Marcus" kliv ut ur garderoben!! ;)
 
_ap_ skrev:
Jag personligen bor i Sangis och där finns 2st pannor 70 & 90kW

Sen har vi alldeles nyligen ersatt en 42kW markvärmepump
med en 90kW flisanläggning i Ostvik.
Såg stället i sommar då vi va upp till happaranda, vi stannade o åt där o de regnade som fan då, Va nå sibylla hak

Aha ostvik :)
 
_ap_ skrev:
analog, eller ska jag kalla dig "Marcus" kliv ut ur garderoben!! ;)
Shiet, bra detektivarbete där! d^_^b
 
Tjenamors!

Ska snart driftsätta min Frölinganläggning (en 48kw flispanna) o väntar spänt på detta!!

Har varit i kontakt med både Fröling o Eta säljarna i Sverige o båda (firmornas namn är förvillande lika :)) är seriösa o pålästa samt givetvis partiska!
För mig var det lite praktiska grejor som avgjorde till Frölings fördel (närmare till ÅF).

Grym kvalitet på grejorna och allt är genomtänkt! Var själv o tittade på några referensanläggningar innan jag köpte
och de var mycket nöjda! Dock så var det en kille som tyckte pannan var lite för avancerad (har man svårt att ställa in sin mobil o skicka sms så är det nog inte så enkelt med menyerna i en panna)!

Något att väga in när man väljer är ju fabrikatens storlek o erfarenhet. Fröling säljer tex. 30000 pannor om året!!!
Det säger ju lite om bolagets storlek och möjlighet till produktutveckling osv. !!

F
 
Fröling säljer tex. 30000 pannor om året!!!
Det säger ju lite om bolagets storlek och möjlighet till produktutveckling osv. !!
borde också göra att priset på varje enhet kunde pressas -varför så h... dyra
många bäckar små ger också inkomster
 
pr95 skrev:
borde också göra att priset på varje enhet kunde pressas -varför så h... dyra
många bäckar små ger också inkomster
Men så är det väl ofta med prissättningar? Mercedes är dyrare än Skoda, Onkyo är dyrare än United osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.