Läste på Elsäkerhetsverket sida
JORDFELSBRYTAREN - DIN SÄKERHET
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...gar-din-bostad/jordfelsbrytaren-din-sakerhet/

"Med portabel jordfelsbrytare bryts inte all ström
Det finns också portabla jordfelsbrytare som du kan köpa och koppla in själv. En jordfelsbrytare för personsäkerhet ska vara märkt med 0,03 A eller 30 mA. Även om du har en fast installerad jordfelsbrytare kan du koppla in portabla jordfelsbrytare ändå. Det gör att om något händer kommer inte strömmen för hela hemmet brytas, utan bara för den del som är kopplad till den portabla jordfelsbrytaren."

Det är väl ren slump vilken som löser ut först?
Eller så löser den i centralen först för där går redan lite läckströmmar.

För att de skall fungera på detta sättet måste ju en fast installerad JFB ha sämre känslighet och lösa ut långsammare än en portabel. Men de portabla JFB jag tittat på har samma tekniska data, att lösa ut vid max 30mA inom < 30ms.
 
Ja i normalfallet blir det lotteri och vid stummare fel löser oftast båda leden. Men det ger ju en ökning i skyddsnivå med två i serie om man tycker det behövs.

Och om man kör fejkjordat täcks många av fallen som kan skilja där av portabla i kombination med överliggande JFB. Fejkjordning har varit uppe i tråd nyligen för de som inte förstår begreppet där. Det berör jordade uttag utan medvetet ansluten skyddsledare.
 
Jo, jag lärde mig ett nytt ord, fejkjord, i den där andra tråden.

Vilket felfall skulle en portabel JFB i ett fejkjordat utan lösa ut som inte Centralens JFB klarar?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vilket felfall skulle en portabel JFB i ett fejkjordat utan lösa ut som inte Centralens JFB klarar?
Jag skulle säga att det bara är felfallet där nollan har kontakt med jordblecket inne i uttaget, tex när nolltråden kläms mellan uttagsklämman och dosan så att isoleringen skadas, eller när uttaget fuljordas med bygel mellan nollan och jordskruven.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle säga att det bara är felfallet där nollan har kontakt med jordblecket inne i uttaget, tex när nolltråden kläms mellan uttagsklämman och dosan så att isoleringen skadas, eller när uttaget fuljordas med bygel mellan nollan och jordskruven.
Okay, vid fuljordning , men GK100 sade vid fejkjordning.

Fallet du beskriver är lömskt eftersom för att lösa ut så måste strömmen komma från ett annat uttag där det sitter en felaktig, kanske klass 1, apparat som blivit strömförande och i JFBn som sitter i det fuljordade uttaget med nollan i jordblecket leder då strömmen till nollan i centralens JFB som då är satt ur funktion. Den uppfattar, mäter, denna ström i nollan som normal belastning.

Två varianter av felfallet ovan utan att centralens JFB löser ut:

(1) Enkelfel i ansluten utrustning. En korrekt jordad lampa i metall är ansluten i portabla JFBn.
Den portabla JFBn löser inte heller ut. Jorden bryts aldrig i en JFB så de stackars människan som fick strömgenomgång rycker förhoppningsvis åt sig fingrarna eller så dör hon trots 2 JFB!

(2) Dubbelfel i ansluten utrustning (2 enheter med ett fel var).
Lägg till en jordad lampa med felaktigt ansluten stickpropp som råkar skicka ut nollan i lampans metallhölje.
Den portabla JFBn löser ut och räddar situationen. I det här fallet gör fuljordningen att lampan lyser utan att centralens JFB löser ut och strömgenomgången avbryts, kanske räddar ett liv.

Det finns felfall där en extra portabel JFB kan öka säkerheten, och fall där någon dör i alla fall.

Om man drar en förlängningssladd till ett annat rum, eller drar ut två förlängningssladdar till trådgården kanske för att köra eltrimmer och häcksax samtidigt, eller andra skärande, sågande maskiner. Klippa av en kabel med en häcksax går väldigt snabbt när man minst anar det.

Fall (1) ovan fuljordning, nolla i jordstiftet, är en mycket farlig och dålig ide.
 
Nu skev ju inte ESV om ökad säkerhet, eller att kanske om du har tur så slipper du totalt strömavbrott.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Okay, vid fuljordning , men GK100 sade vid fejkjordning.
Första felfallet jag skrev var med fejkjordat uttag ”tex när nolltråden kläms mellan uttagsklämman och dosan så att isoleringen skadas,” men det får samma felfunktion som ett fuljordat uttag, därav skrev jag med fuljordsalternativet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Första felfallet jag skrev var med fejkjordat uttag ”tex när nolltråden kläms mellan uttagsklämman och dosan så att isoleringen skadas,” men det får samma felfunktion som ett fuljordat uttag, därav skrev jag med fuljordsalternativet.
Ok, jag förstår. Vill inte att tråden fastnar i att handla om tolkningar av inläggen, fejk & ful-jordning.

Inlägg på forum behöver inte vara "juridiskt" eller språkligt fulländade.
Men ESVs site tycker jag skall ha en korrekt beskrivning och det ska tydligt, korrekt och inte vilseledande.
Menar de något annat än de skriver får de skriva något annat.

Citat "Även om du har en fast installerad jordfelsbrytare kan du koppla in portabla jordfelsbrytare ändå. Det gör att om något händer kommer inte strömmen för hela hemmet brytas, utan bara för den del som är kopplad till den portabla jordfelsbrytaren."
 
Ja det är inte vidare bra formulerat av dem det är helt klart och varför de skriver så med den rubriken när det inte är något som principiellt stämmer öht. De kunde kanske tagit upp att det inte är fel med en portabel i uttaget om man jobbar ute med något tillfälligt tex i trädgård osv och då bara som extra skydd. Just aspekten att inte släcka allt får man som ofta tex skrivs här lösa genom vettig sektionering med flera JFB och där just delar ute bör vara på en som delar mindre prioriterade funktioner.

Sen är de även bra för att täcka upp fall vid både ful- och fejkjordning men det är ju en annan historia som redan gett mycket onödigt tugg i andra tråden. Och en annan sak att tänka på är att många JFB av denna typen lämnar mycket övrigt att önska sett till funktionssäkerhet och allmän konstruktion så kanske inte något att i större grad förlita sig på.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Tror texten ESV skrivit under rubriken "
Med portabel jordfelsbrytare bryts inte all ström" är felaktig, förstår inte hur en statlig myndighet kan ge ut en broschyr utan att kontrolläsa den först.

Det skulle kunna stämma i ovanliga undantagsfall, till exempel att man av någon anledning har en JFB typ S 300 mA före, detta känns väldigt osannolikt i en bostad och går emot ESVs egen vision om personskydd.

Om det är uttag med inbyggda JFB så kanske.

Annars en korttidsfördröjd (störsäker) självåterställande JFB, felet sektionerar bort sig själv och resten av huset fungerar, ungefär så som ESVs text kunde tolkas.

Känner inte till någon JFB med dessa egenskaperna kombinerade, e-nummer om det nu skulle finnas?
 
S Slugge skrev:
Det skulle kunna stämma i ovanliga undantagsfall, till exempel att man av någon anledning har en JFB typ S 300 mA före, detta känns väldigt osannolikt i en bostad och går emot ESVs egen vision om personskydd.
En ensam JFB på 300mA är väl inte ens "laglig" i en bostad. Den används väl just för att skapa selektivitet, att JFB på "rätt" undercentral löser ut, inte som personskydd. Så det stämmer inte in på resonemanget i informationen.

Det skulle kunnat handlat om en 10mA PSA som i fall felströmmen ligger mellan 10-20mA skulle kunna lösa ut utan centralens JFB löser men det är inte jättesannorlikt att just det inträffar.

Det finns väl ingen genväg. Vill man inte att hela huset ska bli strömlöst vid jordfel så får man sektionera med flera JFB i centralen?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fairlane
En poäng med en portabel jfb som komplement till den som sitter i centralen är att om det är något som fallerar kopplat till den portabla så kommer den att lösa antingen först eller i samband med att det blir strömlösa. Då kan man återställa jfb i centralen så resten av familjen kan fortsätta se på tv medan man fixar problemet. Det är dock knappast det vanligaste scenariot man söker och definitivt inte vad som står i texten.
 
Fairlane Fairlane skrev:
En poäng med en portabel jfb som komplement till den som sitter i centralen är att om det är något som fallerar kopplat till den portabla så kommer den att lösa antingen först eller i samband med att det blir strömlösa.
Jag har typ aldrig varit med om att en portabel JFB (ingen fast heller för den delen) har löst ut pga att den blivit spänningslös.

Jag har aldrig varit tvungen att återställa en portabel JFB det första efter att jag satt i den i ett uttag.


Du tänker antagligen på en nollspänningsutlösare som finns i många kontaktorstyrda motorbrytare mm.
 
Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har typ aldrig varit med om att en portabel JFB (ingen fast heller för den delen) har löst ut pga att den blivit spänningslös.

Jag har aldrig varit tvungen att återställa en portabel JFB det första efter att jag satt i den i ett uttag.


Du tänker antagligen på en nollspänningsutlösare som finns i många kontaktorstyrda motorbrytare mm.
Jag tänker mig exempelvis en sådan här: https://www.jula.se/catalog/el-och-...ukter/jordfelsbrytare/jordfelsbrytare-402327/

I texten står följande:
Utomhusanpassad jordfelsbrytare som löser ut vid 30 mA och bryter strömmen inom 30 ms. Brytaren har nollspänningsutlösare samt test-/återhämtningsknapp, och uttaget är dolt bakom ett självstängande skyddslock. Max. 3680 W. Märkfelström: 30 mA. Bryttid: <30 ms.>
Jag har två stycken av olika fabrikat som båda löser när strömmen bryts
 
Just den har just nollspänningsbrytare inbyggd i sig, ”Brytaren har nollspänningsutlösare”, alltså är det både en JFB OCH nollspänningsutlösare.
Inte alla portabla JFBer har nollspänningsutlösare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.