Hej

Någon som vet var man kan köpa dessa kvalitetshammare?

Gärna en onlinebutik.

 
Estpling..vet jag inte vart man kan köpa online, men jag skulle avråda och istället rekommendera en Vaughan med "Tubular steel handle". Bättre driv i en hammare får man leta efter!
Den är även bättre isolerad än Estwing och tar upp smällen i skaftet istället för att leda den upp i armen. Estwings modell med läderhandtag är en vacker hammare, men man får passa sig när den blir blöt -som att spika med nävarna fulla med snor.
 
Min favithammare heter Rocket, men här finns Estwing, om det nu är ekonomiskt försvarbart att skick efter från USA
http://www.toolsandhardware.net/Tools/browse-229694.html

Söker man på Estwings hemsida, får man fram adressen till den svenska återförsäljaren= SWEDEN, DENMARK
Sollenberg Verktygs AB

Reproven 10
183 77 Taby Sweden
Tel: 46 8 756 7270
Fax: 46 8 756 1249

 
Vaugham med glasfiber och gummihandtag är vad många av mina kollegor kör med, bra driv och bra grepp.
Kan kanske höra samman med att de tydligen har ett annat sätt att mäta vikten än en del andra så att all vikt ligger där den behövs, dvs i huvudet.

En 20 Oz ifrån ett märke är nog inte samma som en 20 Oz ifrån ett annat. Man märker skillnaden först när man jobbat med den ett tag.

/Kent (som föredrar spikpistol *s*)
 
fine-tools som nämns ovan kan jag rekomendera!

Kom över min Estwing för snart 10 år sedan, och nu vill man inte ha något annat :cool:

Med denna hammare är det en fröjd att dra i spikar.....Man kan ibland få känslan att "idag låter jag spikpickan ligga på hyllan bara för att få njuta av hammaren lite" :D

H303865.jpg

REKOMENDERAS STARKT! (Sen är den ju snygg också ;))
 
Elof>Vilken vikt och hur driver den in 4,5,6"'s spik?
Min Stanley 20 Oz, studsar formligen men sen har jag en gammal med träskaft som reder det bättre, dock inget som jag gärna tar med mig ut eftersom det var farfars hammare, den vill jag inte förlora lika lite som Hans gamla trävattenpass som jag tar fram ibland här hemma eller i verkstaden, och ja det mäter rätt och kollat mot Hultafors *ler*
Märkligt ibland hur man kan värdesätta vissa verktyg så starkt så att man skulle vilja låsa in dem, det är nog det sista man skall eftersom de både förtjänas att användas och skall användas men man är rädd om dem. Speciellt när de gått i släkten och är det enda som finns kvar förutom vissa kort och husen som står kvar... Där är en speciell känsla i de verktygen...

/Kent
 
Ring till Sollenbergs o prata lite snällt med dem så brukar man kunna handla direkt från dem.

Vad det gäller val av hammare så är Estwing helt out standing, skulle inte byta ut mina mot allt smör i ...
Har en 16Oz för normal spikning och en 20Oz om man skall spika lite större doningar.

Passa på o handla om ni befinner er i USA, kostar en spottstyver om man jämför mot Sverige.
 
Snickarboden skrev:
Vilken vikt och hur driver den in 4,5,6"'s spik?
Den är på 16oz.
Den ligger mycket bra i handen, man får bra grepp och balansen är helt underbar!

Vid spikning så är 3,4,5" inga som helst problem, Som att skära med en morakniv i rumstempererat smör :)
Till 6" och 7" känns den dock lite liten...inte det att den inte klarar 6" utan problem, men underlättar med något tyngre doningar.
 
Arbetar man som jag med montagehandskar är estwingen med kork skaft rent ut sagt farlig.
Har själv en 20 ozare, men den får allt ligga och vila i bilen numera då jag köpt mig den skönaste hammare som jag nånsin provat nämligen denna: http://www.elektroskandia.se/fullli...hrub=375&urub=3536&prub=10551#prubanc
Fast det bara är eb 16ozare är det samma driv i den som en 20, dock mycket mindre vibrationer och naturligtvis en lättare hammare.
Rek. starkt!
 
Införskaffade en Vaughan "999" 24 oz idag -uj, uj, sicket driv!
Med 24 oz, förlängt (glasfiber)skaft och räfflad skalle ska man undvika att träffa tummen. Trust me, I know... :'(
 
ACME skrev:
Införskaffade en Vaughan "999" 24 oz idag -uj, uj, sicket driv!
Med 24 oz, förlängt (glasfiber)skaft och räfflad skalle ska man undvika att träffa tummen. Trust me, I know... :'(

haha, låter gött.. ;)
 
Min ESTWING har några år på nacken och börjar bli lite sliten i lacken på handtaget (kan säkert bero på både fall från hustak och att den skickats all världens väg efter ett tumslag), någon som har ett tips på vad man kan göra för att fixa det eller blir det till att punga ut med en femhundring för en ny???
 
WooD skrev:
Min ESTWING har några år på nacken och börjar bli lite sliten i lacken på handtaget (kan säkert bero på både fall från hustak och att den skickats all världens väg efter ett tumslag), någon som har ett tips på vad man kan göra för att fix det eller blir det till att punga ut med en femhundring för en ny???

Sliten i lacken? Det hör till verktygets charm, bara behåll det så:) Eller stör det funktionen på något vis?
 
Sliten i lacken? Det hör till verktygets charm, bara behåll det så:) Eller stör det funktionen på något vis?
+ Bättre grepp
-  Bättre grepp (sliter mer på valkarna)
Lacken är inte bara sliten det är även sprickor den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.