Hej!

Har en 50 kvm lägenhet, ursprungligen från 1890 i Stockholm. Ventilationen är mekanisk frånluft med en kryddhyllefläkt (Essventsystem) med mekaniskt spjäll. Ingen central fläkt på taket. Lght runt mig har gjort lite olika. Vissa har kolfilterfläkt, andra essvent system med mekaniskt spjäll.

Jag har nu tagit bort den befintilga kryddhyllefläkten. Rivit hela köket. Lyckats installera en ny essventfläkt i taket (som sänkts under renoveringen). Den sitter i taket precis ovanför den tilltänkta fläkten. Avstånd ca 1,5 meter från den tilltänkta fläktkåpan. På det sättet slipper jag ett väggskåp ovanför spisen. Badrummet är ca 4 m bort från aggregatet.

Planerar nu att köpa en spiskåpa från Franke som fungerar till systemet. Det finns två valmöjligheter efter att ha diskuterat med kundtjänst på Franke:

1. 7827-9016 med endats mekaniskt spjäll.

2. 7847-9400 med hjälpfläkt/motor samt mekaniskt spjäll. Denna kan strypas.
Risken är förstås att hjälpmotorn blåser för mycket (luft ut i badrummet). Dvs avstådent mellan hjälpmotor och fläkt är för litet. En annan teoretisk risk är att trycket bli så stort (Essvent + kåpa med hjälpfläkt) att det blåser in till grannar.

De ser likadana ut och måtten är likadana. Prisskillnaden är 2000.

Någon som har ngn erfarenhet? Vågar jag köpa den med hjälpmotor (har en öppen planlösning så det skulle vara fint med bra blås i köksfläkten).

Det tas varm emot!

MVH
 
Nu håller jag på att bli snurrig i huvudet. :x
Går badrum och kök på samma ventilationskanal??
Är det dessutom en gemesam kanal för samtliga hushåll??

Om detta stämmer, kan jag säga på en gång att i ett sådant system är det inte tillåtet att sätta in några tryckande fläktar över huvud taget. Kolfilter är det ända som är tillåtet.
 
Det är ett Essvent system. Dvs frånluft från badrum och kök till en gemensamm fläkt med en im-kanal. vanligt i flerbostadshus.
 
Inte gemensam kanal för övriga hushåll. Det är ett alliancesystem med central takfläkt.
 
Ok, nu börjar det klarna. Ni har alltså redan flera fläktar som samverkar i systemet. En gemensam på taket, och sedan en i varje hushåll. För att detta system ska kunna fungera perfekt måste fläktarnas kapacitet vara anpassade för varandra, (vilket de säkert är).

Ett kort svar på din fråga blir, att du inte ska köpa kåpan med hjälpfläkt. Den kommer inte att kunna förbättra flödena i systemet.
 
Ok tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.