Jag håller på att skruva golv med Essve golvskruv som har fyrkantsfattning i huvudet.

Problemet jag har är att biten hoppar ur skallen. Använde först de medföljande bitsen men testade även att köpa Essves trepack med bits men samma sak sker!

Någon här som med lyckat resultat använt Essves golvskruv?

Visserligen hade jag bara 3:a i slöjd så det kanske är det som spökar...;)
 
Robertsonskruv.. hatar den jäveln. Släng skiten o köp nya skruv :cool:(y)
 
MultiMan
Antagligen väldigt känslig för om du vinklar bitsen utanför 90 grader. Har du provat hålla helt rakt?

Har bara skruvat fönsterbleck med Robertson, men för hand och det var inga problem.

Sedan finns det ju olika djup på uttaget i skallen. Kör SAAB och de annars smarta ingenjörerna har valt extremt grunda insex på de mest besvärliga ställen, nästan omöjligt att få grepp, så spetsen glider ur hela tiden. Finns ju insex med mycket djupare ingrepp så det är en konstruktionsfråga. Kanske Essve snedtänkt precis som SAAB?
 
Jag håller på med exakt samma elände och har nu efter tio rader av plank bestämt mig för att avbryta innan något oskyldigt går sönder, sicket skit dessa skruvar. överväger faktiskt spik som det var original..men så illa ska det väl inte behöva bli..

Tips på golvskruv som fungerar emottages tacksamt.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Helt hopplösa jag använder vanlig trallskruv med torx 20 i stället fungerar mycket bättre
 
P
Varför har Essve ens Robertson huvud? Vad gör själva finessen i de hela att ha sånt huvud på golvskruv och även plåtskruv?

Kunde väll ha haft spårskruv så dom fått retat upp ännu fler :thumbdown: Samma med Grabbers LOX påhitt som inte är så himla trevlig att skruva med heller..
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Det blev en hemtryckninga på Gunnebo golvskruv med torxfattning, värmen gör ju att inget blir gjort enligt plan i alla fall..så lite paus kvittar En lång golvskruv med torxfattning från Gunnebo på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skönt att jag inte är ensam! Jag köpte Essve Sockelskruv på Bauhaus idag med TX10 skalle. Funkar betydligt bättre. Drog i och för sig bara en golvbräda. Värmen tar död på skaparglädjen just nu.
 
nikasp
Fy fasen, jag ska lyfta ett mindre köksgolv i torpet med just såna fyrkant. Gick ju att få i dem men är orolig att det blir en helsike att fint alla igen. Tror jag bytte till torx mot slutet.
 
Kör ni skruvdragare en slagskruvdragare till Robertson? Slagskruv är troligen enklare än vanlig skruvdragare som kräver mer moment och inte "knacket".

Såg någon Youtubesnubbe som förklarade det där bättre än jag ;)
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Kör ni skruvdragare en slagskruvdragare till Robertson? Slagskruv är troligen enklare än vanlig skruvdragare som kräver mer moment och inte "knacket".

Såg någon Youtubesnubbe som förklarade det där bättre än jag ;)
Jag har testat båda och upplever att bitsen hoppar ur direkt med slag. Skruven är ganska smal och fjädrar mycket.

Tror det hänger mycket på kvaliteten på bits också. Essves R1:a blir naggad och rund i hörnen direkt efter körning med slag. Är väl inte någon ”impactor”-klassad bits misstänker jag.
 
Lagt två golv (ekplank) med essve's skruvar, blir bitsen minsta rund är det bara o byta.
Det gäller hålla ett stadigt tryck samtidigt som man skruvar i den. Minns att jag köpte några extra bits på biltema och de verkar ha hållt ihop någorlunda.
Tredje golvet blev med grabbers torx 15 vilket funkade bättre. Körde med vanlig skruvdragare, slagskruvdragare drog sönder bitsen direkt.

Gäller ha tålamod :p
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Igår blev det lite skruva av med Gunnebo skruven och skillnaden är ENORM det är inte ens jämförbart, sån skillnad är det.:p
Jag slängde R1 skruvarna i skrotbingen, aldrig mer...dylikt skit :mad::devilish:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.