Hej alla.

Brukar inte vara så aktiv i forum men det är väl aldrig försent att börja.

Projektet jag vill göra är att styra värmen i ett par rum med så liten investering som möjligt ;)
Håller på dagligen med fastighetsautomation men vill göra något så enkelt som möjligt och fick nys om ESP8266 på nätet.
Vill inte hålla på med en egen server så då fick jag veta om Thingspeak, finns ett flertal andra hemsidor på marknaden.

Beställde ett par ESP8266 enheter ifrån aliexpress 5 dollar/ st kan vara en bra leksak att börja med tänkte jag.

Skematisk illustration av ett hemautomationsprojekt med temperaturgivare, Wemos-reläer och koppling till ThingSpeak.com.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan ni se min setup hur det är tänkt att fungera.

Det kommer att sitta vägg temperatur givare som skickar upp värden till Thingspeak.

Sedan så kommer det att sitta en enhet bredvid radiatorn med ett relä som kommer att öppna en thermisk ventilmotor, som i sin tur läser av värden ifårn Thingspeak vad temperatur givaren visar.

Vill inte hålla börvärdet hårdkodad i arduino så jag skapade en egen field i Thingspeak för börvärdet som enklet kan ändras ifrån din browser.

Hojta till om det är något ni funderar på.

Ska försöka hålla detta uppdaterat.

Vad som är gjort:

* Att få vägg givaren att skicka information till Thingspeak. Detta är klart finns ett flertal hemsidor med hur man gör. Hojta till ifall ni vill a kod.

https://thingspeak.com/channels/208554 <--- Ifall ni vill kolla på vad den skickar i realtid.

*Att få enheten på väggen att kunna ta emot värden ifrån Thingspeak samt att kunna läsa in den senaste setpointen.

Kvar på jobbet:

*Löda det ett relä på enheten som ska styra radiatorn, denna är beställd och väntas på

*Fixa spännings matning till enheterna, min tanke är att få fram 24v DC till allt och sedan göra en stepdown från 24v DC till 5v DC USB matning dett är beställt.

*Få fram 2 st thermiska ventilställdon som går på 24v DC samt.

*Fysiska kopplingen av allt.
 
Förstår inte riktigt hur regleringen går till och vad du menar med börvärde. Ska det inte vara ett reglersystem som känner av och reglerar, kanske även med stöd av utetemperatur?

Hur bra reglering får man med DHT11? Noggrannhet +-2 grader och upplösning 1 grad. Jag skulle ha valt en noggrannare sensor. Jag använder SHT30 som har noggrannhet +-0.3 grader och upplösning 0.05 grader. Det finns ännu bättre. Du kan kalibrera bort noggrannhetsproblemet men att du har steg på 1 grad i mätningen kan du inte göra något åt.

Är väl bekant med Wemos-delarna men inte med Thingspeak. Hur hanterar du följande:
- Thingspeak går inte att nå eller fungerar inte korrekt
- Din internetförbindelse är borta

Du kanske alltid finns på plats för att övervaka...

Jag förstår att du använder Thingsspeak för att titta på mätvärdena. Men kan du inte kommunicera direkt mellan mätenhet och styrenhet istället för att gå via en tjänst på nätet som du inte har kontroll över? Mätenhet och styrenhet kan väl förresten vara samma Wemos men du kanske inte vill dra en kabel för att få bort sensorn från radiatorerna?
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hej igen

Visst har DHT11 en väldigt dålig mätnogranhet när man kommer ifrån en värld med pt1000 givare. Men tänkte lösa detta med en offset i programmet. Men kommer nog att beställa andra givare till dom andra rummen.

Om internet är borta då blir det problem men kollar vi på ett år hur ofta det händer så ser jag inga problem.

Huset dör inte ifall internet försvinner i några timmar.

Man kan skriva om detta händer eller om detta händer jag känner att detta blir stabilare än att bygga en egen lokal server typ raspberry Iphone med Openhab lösning.

Visst kan man ha styrenhet och temperatur mätning i samma enhet men vill inte dra kablar mellan dom.

/H
 
Lekt lite med en mqtt-broker för att göra exakt det du beskriver. En esp8266 mäter temperaturer och skickar till tex adafruit.io och den andra esp8266 slår till och från ett relä baserat på önskad temp och uppmätt temperatur.

På detta sätt kan all intelligens för styrning samt loggning ske i molnet och enheterna kan egentligen bara vara "dumma enheter". Sedan kan man såklart lägga in redundans om nu internet skulle ligga nere länge men tror det är ett litet problem.
 
Har övergett allt som heter esp8266 och experimenterar nu med en bräda som heter z-Uno för zwave. Den är inte gratis dock.
 
Du har väl ändå ett LAN hemma, annars skulle du ju inte kunna kontakta ThingSpeak. Då kan du ju lika gärna köra över mätvärdet direkt och inte gå via ThingSpeak utan bara ha detta för att titta på temperaturmätningen.
 
norrbottenssnickaren skrev:
Lekt lite med en mqtt-broker för att göra exakt det du beskriver. En esp8266 mäter temperaturer och skickar till tex adafruit.io och den andra esp8266 slår till och från ett relä baserat på önskad temp och uppmätt temperatur.

På detta sätt kan all intelligens för styrning samt loggning ske i molnet och enheterna kan egentligen bara vara "dumma enheter". Sedan kan man såklart lägga in redundans om nu internet skulle ligga nere länge men tror det är ett litet problem.
Varför vill du ha intelligensen i molnet? Jag går helt andra vägen, vill styra all intelligens själv. Enligt min erfarenhet är det mest strul med molntjänster, de fungerar ibland, ibland inte. Man kan inte lita på dem och de har inbyggda begränsningar på uppdateringstakt etc. Molntjänster för hemautomation går bort för min del. Möjligen för visualisering men jag kan ju rita grafer och visa på webb eller app hur jag vill ändö.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår att styra belysning så skulle jag heller inte gå över molnet.

Men då det handlar automation för värme är det riktigt långsamma förlopp.

Vi leker med tanken att internet går ner, ESP8266 känner av att den inte får några värden då så öppnar ventilen.

Eller att ESP8266 går ner av någon konstig så är ventilmotorerna NO och släpper fram värmen.

/H
 
Lite OT nu.. nu är Internet nere. Kylan har slagit ut någon station står det på driftsidan. :wow:
 
Kul projekt Huberth. har också hållt på och lekt med ett par nrf24l01 som kan fungera på liknande sätt om man inte vill ha en IOT-produkt. Då har man en arduino med en nrf24l01 och en lcd med en vridpotentiometer och en dht11 el dyligt som skickar på och av-kommandon till en annan nano med en nrf24l01 och ett relä. möjligheterna är oändliga.
 
hanpa skrev:
Varför vill du ha intelligensen i molnet? Jag går helt andra vägen, vill styra all intelligens själv. Enligt min erfarenhet är det mest strul med molntjänster, de fungerar ibland, ibland inte. Man kan inte lita på dem och de har inbyggda begränsningar på uppdateringstakt etc. Molntjänster för hemautomation går bort för min del. Möjligen för visualisering men jag kan ju rita grafer och visa på webb eller app hur jag vill ändö.
Jag har lekt med lite olika lösningar, radiobaserade diton samt IOT-enheter. adafruit.io fungerade väldigt stabilt det lilla jag körde den och är man orolig för stabilitet så kan man köra en kommersiell variant för några dollares i månaden.

eller radio givetvis.
 
Måste kolla upp lite vad Z-Uno är.

Jag vet att det finns en hel del bättre varianter att styra saker vad gäller stabilitet osv. Tanken med hela projektet är att hålla nere på kostnaderna samt tid med programmering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.